מבוא

עמוד:9

מבוא דבורה הכהן העלייה לארץ ישראל היתה הרעיון העיקרי של התנועה הציונית , שחרתה על דגלה את השיבה לציון , ומשם זה נגזר שמה . המושג 'קיבוץ גלויות' לא כוון לעלייה מסוימת ומוגדרת , אלא לעלייתם של המוני היהודים שיבואו מכל קצות תבל . הוא הוצג כחלק מהחזון המשיחי , כפי שהובע בדברי הנביאים וכפי ששובץ בתפילות שהיו שגורות בפיהם של שומרי המסורת במרוצת הדורות . התנועה הציונית , שהיתה תנועה מהפכנית , גייסה את הסמלים והמיתוסים שהיו מעוגנים בתרבות היהודית כדי להפיץ ולהחדיר את רעיונותיה שלה בקרב הציבור היהודי . התנועה הציונית לא הסכימה עם הגישה המסורתית שהשלימה עם הגלות ; היא הציגה את העלייה לארץ כצו המחייב את הפרט ואת הכלל ' . בדומה להרבה תנועות לאומיות חדשניות ומהפכניות , ביקשה גם התנועה הציונית לפרש מחדש את תולדותיו ואת עברו של העם . היא אימצה רעיונות שהיו טבועים בזיכרון הקולקטיבי של עם ישראל ונתנה להם משמעות חדשה . גם החזון החילוני הבליט את יסודות ההמשכיות , ובולטת בכך במיוחד תנועת העבודה , שעשתה יותר מאחרות בפירוש מחודש של סמלי היהדות הנורמטיבית ובהתאמתם למסרים של התנועה הציונית . השימוש במטבעות לשון המעוגנים במסורת אף חיזק את מיתוס ההמשכיות ההיסטורית של התנועה הציונית . בספרות המקורות בולטת מרכזיותה של זיקת העם היהודי לארץ ישראל . הארץ נקראה 'ארץ הקודש , ' ובמקורות מודגשות הן חשיבותה של ארץ ישראל והן האהבה ש ' אבינרי , 'הציונות והמסורת הדתית היהודית - הדיאלקטיקה של גאולה וחילון , ' ציונות ודת , בעריכת ש ' אלמוג , י ' ריינהרץ וא ' שפירא , ירושלים , 1994 עמ' Don Yehiya , Civil Religion in Israel : Traditional Judaism and Political Culture C . L . Liebman & E ; 18-9 in the Jewish State , Berkeley 1983 א' שפירא , 'המוטיווים הדתיים של תנועת העבודה , ' ציונות ודת , שם , עמ' ; 328-301 א' דון יחיא , 'חילון , שלילה וחיוב : תפיסות של היהדות המסורתית ומושגיה בציונות הסוציאליסטית , ' כיוונים , , ( 1980 ) 8 עמ' . 46-29

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר