ישראל ברטל האוטונומיה היהודית בעת החדשה: מה נמחק? מה נותר? מה נוסף?

עמוד:13

גדרים אלטרנטיביים לבידול הסוציולוגי והאקולוגי של הקהילה הישנה נוצרו בתנאים החדשים שבהם מצאו עצמם שלומי אמוני ישראל . אין לתמוה על כך שהאורתודוכםיה חברה במהרה אל אותם ארגונים וולונטריים שמילאו את מקום ה ' קהל' במזרח אירופה ובארצות ההגירה שאליהן עקרו המוני יהודים מן האימפריות הרב לאומיות . החסידות והישיבות הליטאיות , שנולדו ערב המפגש החריף עם תמורות העת החדשה , נעשו למוקדי הארגון האורתודוכסי במאה ה . 20 ההבדלים שהיו בין טיפוסים של הארגון העצמי היהודי כפי שהתפתח בעת החדשה , נובעים לא רק מן השוני שהיה בין דפוסי הארגון של בני תפוצות שונות בחברה המסורתית . אכן , האופי המיוחד של דפוסי הארגון הקהילתי שנהגו בתפוצה האשכנזית , הספרדית , הצפון אפריקאית או המזרחית השפיע לא מעט על גלגוליהן המודרניים של הקהילות . אולם נראה כי למסורות הפנימיות היה משקל מועט יותר בקביעת גורלה של האוטונומיה היהודית מאשר להשפעת נסיבות היסטוריות חיצוניות . שלושה גורמים השפיעו על התגבשות הקהילות בעת החדשה וקבעו במידה רבה את דמותן המיוחדת : א . המדינה המודרנית שבתחומיה נמצאה הקהילה . חוקי המדינה קבעו במידה רבה את קצב השינויים בשלטון העצמי היהודי והכתיבו את תוחלת החיים שלו . מבנה הממשל שבו שולבו מוסדות האוטונומיה טבע חותמו בצורות הארגון . קצב התמורות שחלו בשלטון העצמי היהודי היה אחר בגליציה שבמלכות אוסטריה , שבה בוטל ה ' קהל' עוד בסוף המאה ה , 18 מאשר באימפריה הרוסית , שבה המשיך מוסד זד , להתקיים עד אמצע המאה ה . 19 ב . הזמן . קהילות דומות בהרכב האוכלוסייה ובמסורת הארגונית הטרום מודרנית שלהן הגיבו בצורה שונה לחלוטין לאתגרי המודרניזציה באמצע המאה ה 18 ובשלהי המאה ה . 19 כך , למשל , הקימו מהגרים יהודים מתחומי מלכות פולין ליטא שהגיעו לבסרביה ( אז בגבולות האימפריה העות ' מאנית ) קהילות דומות לקהילות המוצא שלהם . הם נטו להעתיק את צורות הארגון הישנות והמוכרות אל מקום מגוריהם החדש , ממש כשם שעשו מהגרים יהודים מאשכנז לפולין משך מאות שנים . דבר שונה לחלוטין קרה למהגרים מקהילות מזרח אירופה שהגיעו לאמריקה הצפונית והדרומית כמה עשרות שנים מאוחר יותר . מהגרים אלה יצרו דפוסי התארגנות חדשים ובלתי מוכרים להם מן המולדת הישנה . ג . המקום . חשיפתן של קהילות היהודים לתמורות המדיניות ולזרמים הרעיוניים החדשים התרחשה בקצב שונה בארצות שונות . בימים שבהם כבר לא נותרו בארצות מערב אירופה קהילות שנהנו מאוטונומיה נוסח התקופה הטרום מודרנית , עדיין התקיים באימפריה הרוסית שלטון ה ' קהל . ' ברוסיה ביטלה הממשלה בשנת 1844 את ה ' קהל' ושמה קץ לארגון הפורמלי המוכר , שהתקיים בחלק זה של מזרח אירופה משך מאות שנים . בתימן , לעומת זאת , עדיין ניהלו היהודים את חייהם במאה ה 20 על פי 'תנאי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר