הקדמה

עמוד:9

הל , דמה בקיץ תשמ"ב ( 1982 ) הוקדש הכנס השנתי השביעי , שנערך על ידי החברה ההיסטורית הישראלית ומרכז זלמן שזר , לנושא "היהודים בכלכלה . " חוקרים מכל האוניברסיטאות בארץ , שעיסוקם במיגוון גדול של תקופות ותפוצות , נענו להזמנת הוועדה המארגנת והרצו בכנס . לדאבוננו , לא כל מי שהרצו גם שלחו את מאמריהם לשם פירסומם בקובץ זה . מסיבות מובנות גם לא הצלחנו לשתף בכנס אלא שניים מהחוקרים העוסקים בתחומים אלה בחוץ לארץ . משום כך , אומנם הקובץ נותן תמונה של מצב המחקר הנוכחי בהיסטוריה הכלכלית של עם ישראל , אבל תמונה זו אינה מלאה ויש בהרכבה הרבה מהמקריות . עם זאת , מאפשר גם מבחר זה להרחיב ולהעמיק את ידיעותינו בהיסטוריה כלכלית יהודית ולעמוד על בעיותיו המתודיות של המחקר בנושאים אלה . על אחדות מבעיות אלו נעיר כאן בקצרה . ראשית יש להדגיש , שבתחום הנדון כאן מצטרפים קשייו הכלליים של העיסוק בתולדות ישראל , כגון אלה הנובעים מהפיצול הגיאוגרפי והלשוני או מהשתלבותן של קהילות ישראל בחברות הרוב , עם קשייה המיוחדים של ההיסטוריה הכלכלית , כמקצוע המשלב דיסציפלינות מדעיות שונות . כל מי שמוכן להתמודד עם קשיים כפולים ומכופלים אלה ולהעשיר את המחקר ואת הבנתנו ההיסטורית , ראוי , אפוא , להוקרה ולעידוד . אין בכוונת הדיון דלהלן למתוח ביקורת על הקיים , אלא להציע רעיונות וכיוונים לקראת העתיד . הדברים אמורים במיוחד ביחס להבחנה בין מה שניתן לכנות הגישה המסורתית לנושאי הכלכלה היהודית לבין הגישה החדישה יותר . בהעדר היסטוריה מדינית יהודית , במובן הרגיל , במשך מאות רבות של שנים , אך טבעי שההתפתחות הרוחנית , מחד גיסא , ונדודי היהודים ופרנסותיהם , מאידך גיסא , סיפקו את הנושאים העיקריים למחקר בהיסטוריה של עם ישראל . לזאת יש להוסיף , שמסיבות מובנות היתה השתלבותם של היהודים בחיי הכלכלה של החברה הסובבת הדוקה ומרחיקת לכת , גם בקהילות שהקפידו להסתגר ולהתבדל מכל יתר הבחינות ; עובדה זו הוסיפה עניין ואתגרים לחקר הכלכלה היהודית . יתר על כן , בכל גולה ובכל תקופה היה הרכבם המקצועי של היהודים שונה מזה של חברת הרוב , עובדה האומרת דרשני כשלעצמה . ייחוד זה של המבנה המקצועי יחד עם אותה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר