א. שורשי הקראות והקראים הראשונים

עמוד:13

א . שורשי הקראות והקראים הראשונים ה"קראים" מכונים גם "בני מקרא , " ושני הכינויים שימשו כבר במחצית הראשונה של המאה התשיעית ( בשרידי כתביו של בנימין הנהונדי . ( בתקופה מאוחרת קצת מזו , מצוי גם הכינוי "בעלי מקרא . " במקורות קראיים הכתובים ערבית מוצאים "קראיון" כבר בתחילת המאה העשירית . היו שפירשו את השם "קראים" על פי מקורות ערביים בהוראת "תעמלנים , " אולם הדעה המקובלת היא כי הוראת השם היא "המסתמכים על המקרא בלבד ( כמקור הלכה . " ( הופעת הקראים קשורה בשמו של ענן בן דוד , שהיה , לפי כמה מסורות היסטוריוגראפיות , בנו של ראש הגולה בבבל , ברבע השלישי של המאה השמינית . אולם הפרטים ההיסטוריים השייכים להתרחשות זו ולשורשי פרישת הקראים מהזרם העיקרי של היהדות , לוטים בערפל . שני טעמים לדבר : א ) העדר חוש היסטורי אצל הסופרים הקראיים ונטייתם לבלבל שמות ותאריכים ; ב ) כל הידיעות בעניין זה במקורות הרבניים והקראיים מימי הביניים נמסרות בהקשר פולמוסי . הקראים משתדלים להוכיח כי הופעת ענן אינה אלא החוליה האחרונה בשרשרת רצופה של חילוקי דעות בין שני זרמים . ביהדות עוד מימי בית ראשון . המקורות הקראיים הקדומים מבקשים לטשטש את המניע האישי לפעילותו של ענן . כנגדם מתאמצים המקורות הרבניים לצמצם את הבחינה העקרונית בפרישת הקראים ולתלותה בפניות אישיות מובהקות של ענן . ועם זה מסתמנת מגמה לראות בפרישת ענן ניסיון להחיות כיתות פורשות עתיקות , בשומרונים וכצדוקים ( כך למשל ר' אברהם מבוא היסטורי זה מבוסס על ספרות המקורות והמחקר המפורטת בביבליוגרפיה נבחרת לתולדות היהודים הקראים , הערוכה לפי התקופות ומובאת בחלק המפתחות והביבליוגרפיה שבסוף הספר ( עמי . ( 259 מבוא — לתולדות היהודים הקראים * מאת חגי בן שמאי בהשתתפות המחבר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר