היסטוריה ושליחות: שמואל אטינגר חוקר יהדות מזרח אירופה

עמוד:יג

ברית המועצות . כתבי העת שעסקו בעברם של היהודים ברוסיה הצארית ובברית המועצות לא היו רק במות לפירסום מחקרים מדעיים , אלא אף נועדו להרבות ידע בציבור הרחב ולטפח את הקשרים עם היהודים שמאחורי 'מסך הברזל . ' לשם השגת המטרה האחרונה היה אטינגר שנים רבות אחד מעורכי האנציקלופדיה היהודית החדשה בלשון הרוסית , היוצאת לאור בישראל . כמו כן פעל רבות במסגרת ספריית 'עליה , ' שהדפיסה עד כה כמאתיים תרגומים של חיבורים במדעי היהדות ושל יצירות ספרות בעברית לשם הפצה ברוסיה — עד 1990 במחתרת ומאז בגלוי . הוא זכה לראות בפתיחת שערי ברית המועצות להגירת יהודים לאחר עשרות שנים של איסור יציאה כמעט מוחלט , והפנה את מרצו לקליטתם התרבותית של העולים משם . שמואל אטינגר היה נחוש תמיד בדעתו לראות בהיסטוריה של היהודים בפולין וברוסיה שלימות אורגנית . עמדה זו נבעה באופן טבעי מגישתו להיסטוריה בכלל ולתולדות היהודים בפרט . למרות עברו בתנועה הקומוניסטית — וקרוב לודאי שבתגובת נגד למחשבה המרכסיסטית — דחה את הרעיון שישנם חוקים קבועים המכתיבים את המהלך ההיסטורי . הוא האמין כי אין שום דרך משכנעת לבודד קבוצת גורמים מסוימת — כלכלית , תרבותית או מדינית — בעלת חשיבות עיקרית או מכרעת . פעולת הגומלין המתמדת של הכוחות המשתתפים בתהליך ההיסטורי איננה מאפשרת דרכי הסבר מוניסטיות או רדוקציוניסטיות . לדעתו , כל דור כותב מחדש את העבר על פי מטען הדימויים הסובייקטיבי שלו . במובן זה היה אטינגר שונה ביותר מדובנוב ומדינור , שהבינו את ההיסטוריה במושגים אובייקטיביים , ומתוך כך גרסו קיומה של אמת היסטורית , בדומה לאמת של מדעי הטבע . אולם גישה זו לא הביאה את אטינגר לראות בהיסטוריה משהו שאינו שונה ממיבדה . העבר היה אמיתי למדי והוא ניתן להבנה באמצעות תחושה אינטואיטיבית מחודדת . היסטוריון אמיתי לא יסמוך לעולם על לימוד העובדות בלבד לשם הפקת תבניות ההתפתחות ; בשלב מסוים של מחקרו הוא חייב לגשר באמצעות הנחה שלמכתחילה , בכדי להביא סדר והיגיון בכמות הבלתי מוגבלת של עדויות מן העבר . ובלשונו של אטינגר : אני מוכן לומר שהעובדה ההיסטורית היא ארוע אשר נשאר בעל משמעות לאחר סינון על פי עקרונות מסוימים . כלומר , לפי תפיסתי , תחילה קיימת הקונספציה ההיסטורית , או ראיית התהליך ההיסטורי , ורק אח"כ — מה שמכונה 'העובדה ההיסטורית . ' לא כפי שאחרים חושבים שהם אובייקטיביים כביכול , והם אוספים את העובדות כמו בולים ומסדרים אותן בשורה — ועל סמך זה הם בונים כביכול את הקונסטרוקציה ההיסטורית . אף שההיסטוריה לא חזרה על עצמה , ואיננה יכולה על פי ההיגיון לחזור על עצמה , ניתן בכל זאת ללמוד מן העבר וליישם לקחים היסטוריים בניתוח הפוליטיקה העכשווית . בנקודה זו היה אטינגר שותף לאחד מעיקרי האמונה של דובנוב ההיסטוריון . "אפשר , " 2 ש' אטינגר " , על היסטוריה והיסטוריונים , " בתוך : היסטוריה והיסטוריונים , ירושלים תשנ"ג , עמ' . 48

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר