הקדמה

עמוד:7

הקדמה בספר זה ניסיתי לתאר את שירת החול של משה אבן עזרא מבחינת מוגי שיר ותבניות' נושאים ומוטיבים' דרכי ציור ודרכי ניםוח . תיאור זה אינו יכול' כמובן , לעמוד בפני עצמו בלבד' שכן זיקה הדוקה לצורות השיר אל המוסכמות הספרותיות בנות זמנן ואל תחומים אחרים . ממילא נתחייב שהספר יעסוק גם במוסכמות אלה ובמה שמשתמע מהן . אחד מתחומי הדיון הוא סגנון קודמיו ובני זמנו של משה אבךעזרא — האסכולה אשר הוא היה בין נציגיה המובהקים . כדי להאיר את שירתו עקבתי אפוא אחר כמה וכמה יסודות בשירי שמואל הנגיד' אבךגבירול' יהודה הלוי ומשוררים אחרים . תחום אחר בדיון הוא תורת השיר' הפואטיקה במובנה הרחב . תורה זו' שסוכמה בידי משה אבן עזרא בערוב ימיו' כבר שימשה לפני כן את חבריו ואותו עצמו . היה עלי אפוא לברר את עקרונותיה התיאורטיים הכלליים' שקבעו את דיוקן סגנונה של האסכולה כולה . אף זאת : עקרונותיה של תורת השיר מימי הביניים שונים מאוד להלכה ולמעשה מעקרונות השירה החדשה על כל גוניה . ניסיתי לראות את הדברים בפרספקטיבה' נוכח התמורות בתפיסה ובטעם' ולבחון את תוקפם של כלי הניתוח ושל קני המידה להערכה העשויים להתאים לענייננו . אמת' השירה העברית בספרד נחקרה בדורות האחרונים מצד תולדותיה ולשונה' ובמידת מה גם מצד נושאיה וצורותיה ; אף קישוטי השירה כשהם לעצממ נתבארו לפרטיהם . אבל בכללם נטו המחקרים לליבון בעיות בלשניות' היסטוריות וטכסטו לוגיות , ואך מעט דנו דיון ספרותי שיטתי ביסודות הסגנון של האסכולה' או של משוררים יחידים שבה . על כן נדרשתי לדיונים כלליים' שאף על פי שנועדו להאיר את יצירתו של משורר יחיד' דומה שגם הוארו על ידה . מדרך הטבע לא יכולתי להימנע מהכללות' ויש תחומי סגנון חשובים שרק נגעתי בהם בדרך אגב . אבל מקווה אני שהעניינים בזכות עצמם' ואולי דווקא השאלות שנשארו פתוחות' יחזקו את זיקתם של קוראים לשירה הקדומה הזאת' שבחלקה הגדול כוחה עומד לה גם בזמן הזה . רוב הפרקים בספר מיוסדים על עבודת מחקר' שכתבתי לפני שנים אחדות באוניברסיטה העברית בירושלים בהדרכתו של פרופיסור חיים שירמן , שעודדני לעסוק בשירת החול ובתורת השיר וסייע לי בדרכי . אני חב לו תודה עמוקה . וכן אני מביר טובה לספריה הלאומית ולספריית מכון שוקן לחקר היהדות בירושלים , שנתנו בידי ספרים ומקורות לעבודתי זו' ולספריית ששון בלטשוורת , אנגליה , על הרשות שנתנה לי להשתמש בכתב יד של ימקאלה אלחדיקה / ד . פ .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר