|
עמוד:13
1 . האישה והגבר - סדריקדימויות ע » עמדה המשפטי של האישה ביחס לגבר מתחדד ביותר בסוגיות העוסקות בסדר קדימויות . בסוגיות אלה יש למשנה ולהלכה היהודית הבאה בעקבותיה עמדה חדמשמעית : האיש קודם לאישה להחיות ולהשיב אבדה , והאישה קודמת לאיש לכסות ולהוציאה מבית השבי . בזמן ששניהם עומדים לקלקלה ( כלומר לאונס על ידי השובים , ( האיש קודם לאישה . ( משנה הוריות ג , ז } ההתלבטויות המוסריות אשר משנה זו מעלה כרוכות במצבים אנושיים קשים : מצב שבו שני אנשים נמצאים בסכנת מוות או בשבי ויש אפשרות להציל רק אחד מהם . את מי מהם יש להציל תחילה ? המשנה קובעת כי יש להתחשב במינו של האדם הנמצא בסכנה או בשבי . אם הוא גבר יש להצילו קודם , כשם שאם נמצאה ברחוב אבדת גבר יש להשיבה לפני שמשיבים לאישה את אבדתה . מדוע קודמת הצלת האיש להצלת האישה ? המשנה מסתפקת בקביעת ההלכה ואינה מפרשת אותה . לדעת ווגנר , 1988 ) עמ' , ( 16 גם התלמוד הבבלי והירושלמי שותקים בעניין זה , ככל הנראה משום שהם רואים בקביעה זו עניין מובן מאליו . רבי עובדיה מברטנורא , אחד מפרשני המשנה המרכזיים ( ארץ ישראל , המאה ה , ( 16- מפרש בעקבות הרמב '' ם את ההיגיון העומד ביסוד משנה זו כדלקמן : "שהוא מקודש ממנה , שהאיש חייב בכל המצוות והאישה אינה חייבת במצוות עשה שהזמן גרמא . " על היות האישה פטורה מרוב המצוות הפולחניות והקהילתיות נעמוד בסעיף הבא . עם זאת , חשוב לראות בנקודה זו את הקשר בין ערך חיי האישה ובין השתתפותה החלקית בחיים הדתיים . על פי הרמב '' ם מוסריות שונות אכן מועיל ומכוון אותנו לרגע שבו ניתקל בהתלבטות כזו בפועלי מחד-גיסא אפשר לטעון שההחלטה כיצד לפעול באופן מוסרי ברגע מסוים מותנית באינטואיציה , ברגש ובתנאים בלתי-צפויים התלויים בנתוני המקום והזמן . מאידךגיסא אפשר לטעון כי בחשיבה מקדימה , המנסה לקבוע מראש סדרי עדיפויות מוסריים , יש משום הודאה הן במורכבותה של המציאות והן בעובדה ששני ערכים מוסריים חשובים עלולים לסתור זה את זה בסיטואציות מסוימות . אפשר גם לטעון כי הכוונה מראש של סדרי עדיפויות מחדדת את מורכבות החשיבה , מונעת ראייה חד-ממדית של בעיות מוסריות מורכבות ומעמידה סולם ערכים חינוכי . חשוב אפוא לראות את שני ההיבטים , החיובי והשלילי , של העיסוק ההלכתי בסדרי עדיפויות ובסיטואציות מוסריות-משפטיות היפותטיות .
|
|