מבוא

עמוד:12

ב . חיפוש ההיגיון העומד ביסוד האפליה המשפטית , החברתית ו / או התרבותית . ג . חיפוש קולות מחאה נגד האפליה , בעיקר קולות של נשים שהפכו שוליים משום שלא עלו בקנה אחד עם נורמות האפליה . ההתכוננות מנקודת מבט של יחסי הכוחות בין המינים מצביעה על זיקה בין מעמד האישה ומעמד העבד ( הלא-יהודי , ובלשון המשנה - הכנעני ) במשנה , ובשל כך גם בהלכה היהודית בכללה . מכיוון שהעבדות סותרת את תפיסת העולם ההומוניסטית , שעליה אמורים להיות מושתתים סדריו הפוליטיים של העולם הדמוקרטי , מוצנעת זיקה זו כמאמרים שונים שנכתבו בעברית על מעמד האישה במשפט העברי . ננסה להוכיח שללא הבנת זיקה זו קשה להבין את הקשר בין המשניות השונות המגדירות את מעמדה המשפטי של האישה בהלכה . הצגת הדברים והפעילויות הנלוות אליה מסתמכות בעיקר על מחקריהם של נועם זוהר ( תשמ"ח ) ויהודית רומני ווגנר , משפטנית וחוקרת מעמד האישה במשנה . ( 1988 Wegner , ) ווגנר וזוהר משלבים במחקריהם התבוננות היסטורית עם התבוננות פמיניסטית . נתמקד במשניות המבטאות זיקה בין נשים ועבדים בדיני עדות , במצוות פולחניות הקרויות "מצוות עשה שהזמן גרמן " ובדיני נישואין וגירושין , ונצביע על ההשלכות של משניות אלו על התפיסה של קדושת חיי האישה לעומת קדושת חיי הגבר . בסופו של חלק זה נציג גישה מחקרית שונה , המיוצגת על ידי יהודית האופטמן , חוקרת התלמוד . גישה זו מבליטה מאמרי תנאים מן התוספתא המגלים רגישות לצורכיהן ולמעמדן של הנשים ואף משווים אותן , בנקודות מסוימות , למעמד הגבר . על מהות . החביבה ההלכתית ההלכה היהודית דנה רבות בשאלה של סדרי עדיפויות במצבים שונים . מכיוון שפעולות שונות עשויות לסתור זו את זו במצבי חיים שונים , מועלות בהלכה שאלות כגון אלה ; מה קודם למה , כיבוד אב ואם או שמירת שבתי כיצד יש לנהוג במצב של סכנה כאשר אפשר להציל אדם אחד בלבד את מי צריך אדם להציל קודם - את עצמו או את חברו ( בבא מציעא סב ע"א ) ל מצבים שונים הדורשים הכרעה מוסרית כרוכים בהכרעה בין אפשרויות שונות ולעתים מנוגדות . החשיבה ההלכתית משתדלת לקבוע מראש את סדרי העדיפויות כדי להבטיח את הסדר המוסרי שהיא שואפת להשליט . סדרי העדיפויות חושפים במידה רבה את מערכת הערכים של ההלכה . מהכרעתה בסדרי העדיפויות עולה כי שמירת שבת קודמת לכיבוד אב ואם במקרה שיש סתירה בין שני עקרונות אלה ( יבמות ו ע"א . ( בשאלה אם אדם חייב להציל קודם את עצמו או את חברו קיימת מחלוקת , ובסופו של דבר ההלכה מכריעה ש"חייך קודמים . " נוסף לביקורת אפשרית על עצם ההכרעות השונות של ההלכה אפשר להעלות גם שאלה עקרונית : האם העיסוק ההיפותטי בהתלבטויות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר