יחסו של רש"י לתרגום אונקלוס

עמוד:276

והדבר מעיד שרש"י ראה בו סמכות פרשנית עליונה . ונשאלת השאלה , מדוע זכה אונקלום למעמדו הבכיר בעיני רש " י ? חוקרי רש"י מיעטו לעסוק בשאלה זו ולהלן אנסה להשיב עליה ולאשש את n מתוך הסתמכות על דברי רש"י עצמו . התרגום "מסיני" - קביעה אידאולוגית ולא היסטורית לכאורה רש " י עצמו , בביאורו לש"ס , מספק את התשובה לשאלה שהצגתי : "ואונקלום כשהוסיף לא מדעתו הוסיף שהרי בסיני ניתן אלא שנשתכח וחזר ויסדו כדאמרינן במגילה" ( קידושין מט ע " א . ( אם נתייחס לדברי רש " י באופן מילולי , לאמור התרגום הוא "מסיני , " הרי רש " י קובע שמעמד ת " א הוא כשל "הלכה למשה מסיני , " שהיא שוות ערך לתורה עצמה ") מדאורייתא , (" וזהו הטעם לבכירותו . תפיסה זו נתמכת לכאורה מביאור מפורסם של רש " י שאין להבינו זולת אם ראה בת " א מקור מוסמך כתורה עצמה . מפורש בתורה שעל בשורת הבן לאברהם ושרה הגיבו שניהם בצחוק : אברהם - "ויפ יל אברהם על פניו ויצחק " ( בראשית יז , יז ) [ שתרגומו : trncD אמ הם ... וחדי ;[ " ושרה - "ותצחק שרה בקרבה " ( שם יח , יב < [ המתורגם )" חייכת שךה . [ " ונשאלת השאלה , מדוע צחוקה של שרה גרר את ביקורתו של הקב"ה " ) למה זה צחקה שרה , " שם יג < בעוד הצחוק של אברהם נחשב כשר ? רש " י מיישב על ליחסו של רש " י לת " א כבר נדרשו פרשני רש " י וחוקריו . ערן ויזל היטיב למיין עבודות אלה וקבע בהן שתי קבוצות : קבוצה אחת "בעלת קו מתודולוגי משותף : [ חוקרים שעסקו ב ] השוואה בין האופן שרש"י הבין את הפסוק ובין האופן שהבין אותו המתרגם ; " והשנייה : "רק חמשה חוקרים בקשו לתאר את יחסו של רש " י לת " א באופן מפורט . הראשון שבהם הוא ברלינר ... ( 1884 ) ולס במונוגרפיה שכתב על רש " י ... ( 1906 ) פ' נאמן בספרו על רש " י ... [ 1946 ] מלמד ( 1975 ) הקדיש בספרו שמונה עשר עמודים למקומם של התרגומים בפירש " י ... וזו החקירה השיטתית ביותר שנעשתה בסוגיה זו ... גם בעבודתו של ש ' קיצים ( 1996 ) רוכזו מסקנות חשובות " - ראו ע י ויזל , מקומו של תרגום אונקלוס בעבודתו הפרשנית של רש " י , עבודת גמר , האוניברסיטה העברית , תשס " ג , עמ ' . 7-5 והגם שכל אחד מאלה תרם להארת כללים בהתייחסות רש " י לת"א , איש מהם [ גם לא ויזל עצמו ] לא עסק בשאלה מה הטעם שבגללו זכה ת " א למעמדו הבכיר בעיני רש '' י . גם ר' מנחם מנדל שניאורסון , הרבי מלובביץ , שיצר שיטה חדשה בעלת כללים רבים וסבוכים בהבנת פירושו של רש " י על התורה ( ראו ט ' בלוי [ עורך , [ כללי רש " י בפירושו על התורה " ] על פי שיחות כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש , [ " כפר חב " ד תשנ " א , ( וכמוהו י ' ניצן , "יחסו של רש " י לתרגום אונקלוס , " מורשתנו , יא ( תשנ " זן , עמ ' , 37-27 לא עסקו בשאלה זו . מן הראוי לציין שלעומת רפל ( לעיל , הע' , ( 1 המדבר על "יותר מ " 350 אזכורי ת " א בפירוש רש " י , ויזל קובע שת " א מוזכר אצל רש " י 458 פעם , וסדיקת מחשב שערכתי בפירוש רש " י מאשרת את ממצאיו .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר