מבוא

עמוד:12

ותמורות תרבותיות על החוויות הסובייקטיביות , וכיצד עיצבו לעצמם ירידים את מקומם בחברה על רקע תהליכים אלו . ניסינו לגלות את ההיבטים המאפיינים חיים רגילים - רגשותיהם של אנשים , דימוים העצמי והמנטליות שלהם . שאלנו את עצמנו , כיצד פירשו יהודים מן השורה את עולמם : כיצד הבינו את התמורות שיצר התיעוש ? כיצד קיבלו החלטות לחדור לתחום מקצועי חדש או להישאר בעיסוקם הקודם ? כיצד פירשו את צמיחתם של האיגודים החברתיים , ( Vereine ) שפעילותם הואצה על רקע האנטישמיות של שלהי המאה ה ? 19 האם הצטרפו לאיגודים לא יהודיים ? ניסינו לבחון את הנסיבות החומריות ואת הקשרים החברתיים של חיי היום יום , תוך שאנו מתמקדים בהיסטוריה החברתית , על ממדיה ההווייתיים או הסובייקטיביים . לידקה , היסטוריון של חיי היום יום , יצק את המונח Eigensinn כדי לתאר כיצד הפכו אנשים לסוכנים פעילים בתוך עולמם , כיצד סירבו להסתפק בתגובות על כוחות חיצוניים , וכיצד התמודדו עם ההגבלות . הוא ציין , כי "אין ספור הדרכים הזעירות , שבאמצעותן יצרו והגנו [ הפועלים ] על תחושת האני , יצרו מעין גבולות של מרחב אוטונומי , ובאופן כללי אישרו את נוכחותם בתוך עולם מגביל ועוין . " דברים אלה יכלו להיאמר ממש באותה מידה על יהודי גרמניה . היהודים , שחיו בתוך חברה שלעתים קרובות הייתה עוינת מבחינה פוליטית , חברתית ותרבותית , לא היו רק קרבנות , אלא גם כוח פעיל : הם פענחו אירועים והעניקו להם משמעות חדשה , הגנו על עצמם , ולעתים השיגו את מבוקשם . אפילו כאשר אימצו את התרבות הגרמנית עשו זאת מתוך משא ומתן , כשהם משמרים חלקים בתרבות היהודית החשובים בעיניהם . נוסף לכך , כאשר התמודדו עם אנטישמיות בגלוי ובאומץ , שילמו על כך פעמים רבות מחיר פנימי כבד . אפילו בתקופות הטובות ביותר המשיכה האנטישמיות להגביל שאיפות והישגים ולגרום לחרדות וייסורים . אם הגיבו היהודים בבריחה , אם במאבק אם בדרך ביניים - הרי שהאנטישמיות השפיעה על ביטחונם העצמי , על כבודם העצמי ועל נחישותם . 5 סוג זה של היסטוריה מוכר בגרמניה D , Alltagsgeschichte או היסטוריה של חיי היום יום . המושג Alltagsgeschichte רומז על היסטוריה "מלמטה . " בבריטניה צמחה כתיבה היסטורית זו מתוך תולדות מעמד הפועלים בהשפעה מרקסיסטית , ובארצות הברית מתוך סוציולוגיה לא מרקסיסטית ומתוך השמאל החדש . אף שלא עשינו זאת בספר זה , המושג Alltagsgeschichte מתמקד לעתים קרובות במחקרים מיקרו היסטוריים . לדוגמה מצוינת ראו סביאן , רכוש , ייצור ומשפחה ; הנ '' ל , קרבת דם . 6 אילי , בספרו היסטוריית יום יום , מציע ניתוח של הדרך שבה יש להבחין בין "היסטוריה של היומיום" ( Alltagsgeschichte ) לבין היסטוריה חברתית . ראו שם עמ ' , 343-297 ובמיוחד עמ' . 343-340 , 315-314 7 המושג Eigensinn הוגדר כ '' הקצאה מחדש באופן יצירתי של תנאי החיים היום יומיים , " והוא מסייע לנו לבחון פעילות אישית ( לידקה , היי הפרט ופוליטיקה . (

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר