פתיחה

עמוד:11

התלמידים מסיימים את הכתיבה , והדפים הכתובים נמסרים למורה . המורה תקרא אותם ותרשום לכל ילד משוב אישי . לא , זה לא יהיה ציון ולא יהיה דומה לציון . לעצמה - תרשום המורה הערות מכמה סוגים : א . הערות הקשורות לנושא : מהו מגוון ההתייחסויות שביטאו התלמידים כלפי הנושא , מה רצוי להבליט ולהדגיש ומה להבהיר , להסביר , להרחיב , לאזן , למתן , לקשור לנושאים אחרים ולשיחות אחרות , אילו נקודות ראות נוספות כדאי להציע . ב . הערות הקשורות לדרך הכתיבה : אילו מרכיבים טעונים שיפור ( כתב , כתיב , תחביר , אוצר מילים , מבנה לוגי , התחשבות כנמען , קישוריות , לכידות ועוד . ( ג . הערות הקשורות לתלמידים ספציפיים בכיתה , כגון : מהן התגובות המיוחדות לה / לו ? מהם הקשיים שגילתה / גילה ? במה התקדם / התקדמה ? הערות אלה ישמשו בסיס לשיעורים הבאים , הן השיעורים העוסקים בלשון ובטיפוחה והן שיעורים המתמקדים בתחומי דעת אחרים , לפי העניין . אנו מבחינים שבכיתה יש פינה מיוחדת המיועדת להצגת הטקסטים שהתלמידים יוצרים . רבים מהם מאוגדים בחוברות , כאשר כל חוברת מוקדשת לנושא אחד . הנושאים מגוונים , ובכולם יש מקום לנקודות ראות שונות , שאין צורך להכריע ביניהן : "דמות בספר שקראתי ושהרשימה אותי , " "מקום שהייתי רוצה להיות בו , " " מישהו עזר לי , " "דבר חשוב שלמדתי בחיי , " "משהו או מישהו הרגיז אותי , " " חלומות שחלמתי" ועוד . לדברי המורה , השפעתו של מעגל הקשר ניכרת גם בשיעורים אחרים , שבהם מתנהל דיון בדרכים אחרות : תלמידים מקשיבים זה לזה , מתייחסים לדברים שאמרו אחרים , מתבטאים בבהירות ובקיצור . גם בהפסקה אפשר להבחין בתלמידים יושבים במעגלים ומנהלים שיחה ברוח מעגל הקשר . איך עושים את זה ? על כך - בעמודים הבאים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר