פתיחה

עמוד:10

פתיחה ביקור קצר בכייתה אנחנו עומדים להיכנס לכיתה בבית ספר יסודי , דקות אחדות אחרי הצלצול , עוד בהיותנו מחוץ לחדר הכיתה , ליד הדלת , אנו מבחינים כי מתוך הכיתה עולה רחש ערני אך מתון , המרמז על פעילות של תלמידים רבים . מתוך הרחש הזה בולט בהיעדרו קולה של המורה . אנו פותחים את דלת הכיתה , נכנסים פנימה ומופתעים למראה עינינו . כל תלמידי הכיתה יושבים על כיסאות במעגלים-מעגלים ללא ספרים , ללא מכשירי כתיבה . השולחנות מוזזים הצדה , לשולי החדר . ספרנו שישה מעגלים . בכל אחד מהם כשישה תלמידים . כל מעגל ממוקד בעצמו , קשוב לעצמו - כשהוא מופרד בחומה סמויה מהעין מהמעגלים הסמוכים לו . בכל מעגל מהנהלת שיחה - כאשר אחד דובר וכל השאר מאזינים לו . לאחר דקות ספורות מתברר כי רשות הדיבור עוברת ממשתתף אחד למשנהו , כך שכל התלמידים משתתפים בשיחה , וזאת ללא הצבעה וללא יד מכוונת נראית לעין . מבט נוסף מגלה כי בכל מעגל יושב תלמיד אחר המחזיק בידו דף הנחיה ומנחה את הפעילות כמעגל . מבטנו משוטט ומחפש את המורה . הנה היא יושבת בין התלמידים באחד המעגלים , כאחת המשתתפות . כעבור עשרים-עשרים וחמש דקות בערך התלמידים קמים ממקומם . במהירות ( שלוש דקות , בדקנו בשעון ) ובשקט יחסי מוזזים כיסאות ושולחנות , והכיתה מאורגנת מחדש בנוסח המוכר : קבוצות קבוצות סביב שולחנות . הילדים מוציאים כלי כתיבה , ועכשיו הם שקועים בכתיבה . כל אחד לעצמו מעבד ונותן ביטוי לאשר חווה במעגל . אנו שואלים את המורה : איזה שיעור זה ? שיעור תנ"ך , היא עונה . כאשר מעיפים מבט בחדר הכיתה רואים שעל הלוח רשום הנושא : "רמות או אירוע שדיברו ללבי בספרי שמואל א' וב , "' ולסיכום : "מה למדתי במעגל זה על עצמי או על ספרי שמואל א' וב . "' על קירות הכיתה תלויות כרזות ובהן רשומים חוקי ההשתתפות במעגל ושלבי מהלכו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר