תולדות ותודות

עמוד:5

תולדות ותודות " מעגל הקשר" - ככלי חינוכי - פותח בשלב ראשון במסגרת פעילות משותפת של הצוותים לחינוך לשוני בבית הספר היסודי , במגזר הערבי והיהודי ( ממלכתי ) שבאגף לתכניות לימודים במשרד החינוך והתרבות , בהדרכת ד"ר יצחק בלום וגב' שושנה קדרון , על בסיס התכנית המוכרת בשם "מעגל הקסם" ( על השוני שבין "מעגל הקשר" ל"מעגל הקסם" ראו בחלק השני של ספר זה . ( כמו כן שימש "מעגל הקשר" ככלי בסדנאות ללימוד עברית כשפה שנייה בבתי ספר בארצות הברית , במקסיקו וכישראל . קבוצת הפיתוח כללה מחנכים ערבים ( בריכוזו של ד"ר מחמוד אבו-פנה ) ויהודים ( בריכוזה של אורה בן-יוסף , ( והיו כה מורים , מנהלים , מפקחים ומדריכים . בשלב זה הופעל מעגל הקשר בבתי ספר שונים בארץ והתקיימו מפגשים בין חברי הקבוצה כדי ללמוד ולהתנסות בצוותא . מן הראוי לציין שהמפגשים המשיכו להתקיים גם במהלכן של פעולות איבה אלימות בין ערבים ליהודים בארץ . היו בקבוצה חברים שהצליחו להציב את מעגל הקשר כאחד הנושאים המרכזיים בחיי בית הספר , ביניהם : ד"ר מחמוד אבו-פנה ומוחמד אברהים יחיא ( אבו-עלי ) בכפר קרע , ד"ר ג'ורג'ט ושקה אווקיאן ברמי , דוניה באראנסי בטייבה , שושנה גנני ( בהדרכת ד"ר יצחק בלום ) ביקנעם , פנינה ואליס ברחובות , לאה טל ובינה טליתמן בכפר סבא , בות'ינה יונס בערה , ג'מילה מסאלחה וד"ר חאלד עזייזה בדבורייה , אתי עמית באשדוד ; שושנה קדרון הדריכה שני כתי ספר , בחיפה וכנשר , בהנהלת שושנה קציר וניצה סוכוכיץ ( כל זאת בריכוזה של אורה בן-יוסף . ( ד"ר אברהם גרין ז"ל , שהיה אז המפקח המרכז על הוראת הלשון והספרות , האמין בנושא , הקצה משאבים כדי לפתחו והשתתף בפועל במפגשים אחדים . הפעילות בנושא זה הייתה אחת החוויות המאתגרות , המעשירות והמאלפות ביותר בחיי המקצועיים , ואין בפי מילים הולמות כדי לבטא את תורותיי לכל אלה אשר הודות להם זכיתי לחוויה זו . נוסח ראשון , מעשי וקצר של ספר זה נכתב בתשנ"ד , במסגרת עבודתי באגף לתכניות לימודים במשרד החינוך והתרבות , בהשתתפות שושנה קדרון , ובהתייעצות עם ארנונה 1 "מעגל הקשר" נוסה כמשך שנים אחדות בהדרכת ד"ר יצחק כלום וגב' שושנה קדרון בירושלים , בטייבה , בדבורייה , ביוקנעם , בכפר קרע , בערה , ברחובות , כעכו , ככפר סבא , בנשר , בחיפה , באשדוד , בקלאנסווה , בג'לג'וליה , באלוני יצחק ועוד . עד תשס"ח הופעל "מעגל הקשר" כמסגרת הפעילות של ח . מ . ה על ידי טל קאופמן .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר