מהפכנות ושליחות - קווים לדמותו של רש"י

עמוד:12

השקפתו על העולם , היא השקפת האגדה התלמודית הנוחה , ולא כיוון לחדש בעולמו הרוחני . שלוש הקביעות הללו - שרש"י מיראי הוראה היה , שלא היתה לו השקפת עולם מוגדרת וכי "לא כיוון לחדש בעולמו הרוחני" - נתקבלו גם על דעתם של חוקרים מובהקים והן חוזרות במחקרים שנכתבו לאחרונה . גם יהודה רוזנטאל תיאר את רש"י כשמרן : "רש"י והרמב " ם שני גאוני הרוח ... מייצגים ביצירותיהם , באישיותיהם ובהשפעותיהם שני כוונים מנוגדים מקצה אל קצה בתולדות הרוח שלנו . אפשר לתת לכוונים האלה שמות שונים . השם המקובל ביותר הוא : אסכולה רומאנטית-שמרנית של רש"י לעומת הראציונאליםטית-קדמתית של הרמב"ם . " לדעתי , קביעות אלה רחוקות מן האמת . מה הביא את ליפשיץ וחוקרים אחרים להניח שרש " י מיראי הוראה היה וכי הוא לא בא לחדש בעולמו הרוחני ? הגורם העיקרי להנחה הוא ענוותנותו המופלגת של רש " י , סגנון כתיבתו והתבטלותו בפני אחרים , כגון "מי אנכי חדל אישים ושפל להכניס ראשי אצל הר גבוה ותלול ... אמר לי לבי : מאשר יקרתי בעיניו מאז חבבני ובא להתפנג בבנו וקטנו לתהות בקנקן ריקן . " במקום אחר תיאר את עצמו כצמח "רפוש ודלוח ... ופריי נד וטעמו טפל ... ומה ימצאך מקור אכזב ונחל יבש . " כשביקשוהו להתיר חרם שהטיל רבנו גרשם מאור הגולה , סירב בתוקף וכתב "מי אני ליטול לי שם [ ב ] מקומות אחרים , הנה אני הדל ומנייני הצעיר , שידי יתומי יתומים ;" וכאלה ביטויים נוספים . אמנם אלו ביטויי ענווה אמיתיים ואין לראותם כמליצות לשון בלבד , אולם יש להם גבולות ברורים : הם לא הרתיעו את רש"י ממאבק עז על דעותיו ומעשייה חדשנית . כאמור , היה רש"י ענוותן מופלג , והוא והלך בזאת בעקבות רבו המובהק , ר ' יעקב בן יקר , אך עם זאת היה איש אמיץ ותקיף שהעמיד את האמת בראש מעייניו . בשל כך נכון היה לחדש דברים , להתווכח בעוז עם רבותיו וחבריו ולבטל מנהגים שהיו מקובלים ברבות מקהילות אשכנז וצרפת . חדשן גדול היה רש " י , ובמידה מסוימת גם מהפכן , ואין כל אפשרות שבעולם לתארו כשמרן . למעשה , העיד רש " י על עצמו שהוא ראה לא רק את הענווה אלא גם את האמת כערך חשוב ביותר . בפירושו לכתוב "צופיה הליכות ביתה " ( משלי לא , כ 0 כתב כך : " היא בביתה נותנת לב על צורכי בני ביתה , איך ינהגו באמת וצניעות . " מכל תכונות 3 ראו י ' רוזנטאל , "רש"י והרמב " ם בהערכת הדורות , " הנ '' ל , מחקרים ומקורות , א , ירושלים תשכ " ז , עמ ' 4 . 117 ראו תשובות רש " י , מהד' י " ש אלפנביין , ניו יורק תש '' ג , סי ' עב עמ' 5 . 89 ראו ד " ב גולדברג ( מהדיר , ( חפש מטמונים , ברלין , 1845 סי ' א . 6 ראו י ' מיללער ( מהדיר , ( תשובות חכמי צרפת ולותיר , וינה תרמ " א , סי' כב , יג ע"א . 7 על ענוותנותו המופלגת של ר' יעקב בן יקר ראו א' גרוםמן , חכמי אשכנז הראשונים , ירושלים תשס"א , עמ' . 249-246

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר