פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר במלאת תשע מאות שנה לפטירתו של רש"י ( 2005-1105 ) ערך מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל , בשיתוף האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים והאוניברסיטה העברית בירושלים , כנם בינלאומי לזכרו בנושא "רש " י - דמותו , יצירתו והשפעתו לדורות . " הכנס התקיים בירושלים מי " ט עד כ " א בתמוז תשס " ה 28-26 ) ביולי , ( 2005 ונישאו בו עשרים ושש הרצאות על דמותו של רש " י ויצירתו : פירושיו למקרא ולתלמוד , תשובותיו , סידור התפילה שלו , פיוטיו , חשיבתו הבלשנית , שיטתו הפרשנית , סגנון כתיבתו , נוסח פירושיו , מקורותיו , תפיסת ההיסטוריה שלו , המציאות ההיסטורית והאינטלקטואלית של זמנו ורישומם של פירושיו לדורות . תשע עשרה מהרצאות אלה מכונסות בספר זה . רש " י השאיר חותם בל יימחה על התרבות היהודית , והיה לדמות הנערצת ביותר בעם ישראל מבין כל האישים שחיו ופעלו בישראל לאחר תקופת המקרא והתלמוד . דברי מחקר ותורה על רש"י ופועלו מתפרסמים כל העת בארץ ישראל ומחוצה לה , ותורתו ודמותו הם בבחינת מעיין מפכה שמימיו לא זו בלבד שאינם מתמעטים אלא אף מתרבים והולכים . מהו סוד קסמו של רש"י ובמה זכה למעמדו בתודעה הציבורית ? דעות שונות הוצעו בתשובות לשאלות אלו . יש שייחסו את ההערצה הגדולה אליו לפעילותו הלמדנית ולהישגיו כמי שפירש את שני המקורות הקנוניים של עם ישראל , המקרא והתלמוד , יצר בית מדרש ואסכולה משל עצמו , והעמיד תלמידים ותלמידי תלמידים ; יש שהדגישו את פעילותו הציבורית רבת הפנים ; ויש שראו את מקור ההערצה אליו באישיותו המיוחדת ובעיקר במידת הענווה המופלגת שלו . חוקרים אחרים עמדו דווקא על סגנון כתיבתו המלבב ועל זיקתו העמוקה אל ספרות המדרש כגורמים שחיבבו אותו על לב העם , כפי שעולה מאגדות עממיות רבות שנשזרו סביב דמותו . ואולי הצטרפו כל הגורמים האלה יחדיו , איש איש ובחירתו , איש איש ו " רשי"י שלו . " בדורות האחרונים צמחו כיוונים חדשים בחקר רש"י ויצירתו . ניתנה תשומת לב מרובה , יותר מאשר בימים עברו , למציאות ההיסטורית של זמנו , לזיקתו העמוקה אל הרנסנס של המאה השתים עשרה ולחלקו המכריע בפולמוס היהודי הנוצרי . העיון במקורות האותנטיים של פירושי רש"י שנשתמרו בכתבי יד העלה שהצנזורה הנוצרית מחקה מכתביו של רש"י עשרות רבות של פירושים שרש"י התפלמס בהם עם הפרשנות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר