התפתחות החנוך העברי

עמוד:11

סופר" ( ב"ב כא , ב ) משום ש"קנאת סופרים תרבה חכמה * ( שם כב' א . ( תקנה זו לא היתה אקטואלית ביותר בימי בית שני כשברוב הכפרים בכלל לא היו נמצאים מלמדי דרדקי וגם בערים הגדולות לא היה המצב החינוכי משביע רצון ( עיין שם כא' א . ( תיקון יסודי לחינוך הספרותי של העם — תיקון שאף הוא מיוחם לעזרא — היתה החלפת הכתב העברי העתיק בכתב האשורי ( סנהדרין כא' ב . ( בגלל צורתו הפשוטה ושימושו הנפוץ בכל תחום השפעתה של השפה הארמית נתן הכתב האשורי דחיפה ניכרת להפצת התורה שבכתב . הקריאה בתורה הפכה לדבר שכל תינוק בשוק — אם באמת רצה בכך — יכיל היה ללמוד אותה . גם התיאוקרטיה שנתייםדה על ידי עזרא ונחמיה היתה מכשיר חיוני להתקדמות החינוך העממי . עצם העובדה שכל יהודי היה חייב לקבל עליו את עול שמירת התורה ומצוותיה ללא הסתייגות וללא יוצא מן הכלל חייבה את הפרט ללמוד את התורה' ואת מוסדות השלטון הפנימי להפיץ את ידיעת התורה בכל רחבי הארץ . בוגרי בית מדרשו של עזרא' המכונים בשם הכולל סופרים' והיו כנראה זהים בחלקם או אפילו ברובם עם אנשי כנסת הגדולה , לימדו את העם תורה ומצוות' ויש להניח שנוסף לאיסוף כתבי הקודש והעתקתם היתה ההוראה תפקידם העיקרי של הסופרים . לא היה זה מקרה שהשם "סופר" — או' בארמית' "ספר" ' או "ספרא" — הפך לשם נרדף . עם מלמד תינוקות בתקופת המשנה ( עיין תוספתא ; מגילה ד ( ג , ( לח ; בבלי סובה כט' א ! ב"ב כא' א ב ? ירושלמי ברכות ד , א' דף ז' ג ? ירושלמי מגילה ד » א' דף עד , ד ; שם ד' ה , דף עה' ב ; ירושלמי חגיגה ב' א , דף עז' ב . ועוד רבים . ( בימי בית שני היו הסופרים לא רק יודעי תספר ( ז"א ספר התנ '' ך ' ( אלא בראש וראשונה מלמדי הספר' ביחוד בבתי כנסיות ובבתי מדרשות . גם הלויים היו פעילים בשדה החינוך , ובמידה שהכהנים הזניחו את תפקידם הקדום להורות תורה ומשפט בישראל ( עיין מלאכי ב' ו ט , ( גדלה השפעת הלויים עד שבימי בית שני היו הלויים מורי העם בה"א הידיעה . בעצם התחילה פעילותם החינוכית עוד בתקופת בית ראשון . על יהושפט מלך יהודה מסופר ששלח כמה לויים — יחד עם שרים וכהנים "' — ללמד בערי יהודה * ( דהי"ב יז , ז ח . ( ייתכן שסיפור זה משקף את המצב החינוכי בתקופת יותר מאוחרת . על כל פנים נראה שהיה זה חינוך מרוכז במקומות מסויימים ובזמנים מוגבלים' אולם אין לזלזל גם בנסיונות אלה להפיץ את ידיעת התורה בישראל — נסיונות שבסופו של דבר הפכו את האומה היהודית לעם הספר . ואמנם בימי יאשיה מלך יהודה היו הלויים "המבינים לכל ישראל" ( דהי '' ב לה , ג , ( ז"א , מפרשי התורה ומורי העם . אמנם ייתכן לפקפק באפשרות של הישג כזה בימי בית ראשון , אבל אין ספק שבתקופת עזרא ונחמיה היו הלויים "מבינים את העם לתורה" ( נחמיה ח' ז , ( ובאסיפת הגדולה לפני שער המים קראו הלויים "בספר בתורת האלקים מפרש ושום שכל ויבינו במקרא ( שם ח , ח . ( הלויים היו איפוא מתרגמים את התורה לניב

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר