מבוא

עמוד:8

וכבלתי נמנע כאחד : "הארץ היא הר געש . " בנימה של ייאוש נבואי התריע חוקר הקבלה הגדול כל חייו על הסכנה הטמונה בפרויקט הציוני . יתרה מזו , חורבן יהדות אירופה בשואה עלול היה לחזק ביתר שאת את הממד התיאולוגי משיחי בפרויקט זה : "האם יהא או לא יהא ביללתה של ההיסטוריה היהודית לעמוד בכניסה זו לתוך המציאות הממשית בלי לכלות עצמה בתביעה המשיחית שהועלתה ממעמקיה - זוהי השאלה שהיהודי בן דורנו , מתוך עברו הגדול והרה הסכנות , מציב בפני שעתו ועתידו" ( שלום . ( 190 , 1975 אך אותו שלום שהזהיר את הרב קוק האב מפני ראיית המדינה היהודית כ"אתחלתא דגאולה" לא נרתע מלכנות את הפוליטיקה הציונית "נסיגה אוטופית של העם היהודי אל תוך ההיסטוריה . " בכך תרם שלום עצמו ליצירת האמביוולנטיות של עקרון החילון הציוני , שממנה חשש . יתר על כן , שלום הציג את הדיאלקטיקה של המודרנה היהודית כולה כמאופיינת בסתירה בין השאיפה לחילון לבין ההתעוררות המשיחית . הוא ראה בממד המשיחי מאפיין 3 מרכזי בגלגוליה של הפוליטיקה היהודית המודרנית - החל בתנועה המשיחית השבתאית במאה ה , 17 תנועה שנטעה תקוות גדולות לגאולה וסופה שגרמה להרס מוחלט של התרבות היהודית הדתית , עבור בתנועת ההשכלה של המאה ה , 18 בתנועת האמנציפציה ובתנועות המהפכניות של המאות ה 19 וה , 20 וכלה בתנועה הציונית עצמה . מאז עידן הנאורות והאמנציפציה עומדת הפוליטיקה היהודית בסימן המתח בין השאיפה לחילון במסגרת החברה האירופית לבין מתן משמעות משיחית תיאולוגית לאמנציפציה , על בסיס רעיון החירות כפי שהתפתח במחשבה האירופית . לשון אחר , מצד אחד הפוליטיקה היהודית משקפת את שאיפת החברה היהודית המודרנית להתנתק מהמסגרת האורתודוקסית של הדת ההלכתית הרבנית , ומצד אחר היא משקפת את נטייתה של חברה זו לפרש את האמנציפציה ואת ההצטרפות לחברה הכללית כמימוש השאיפה התיאולוגית משיחית לגאולה באמצעות הפעולה הפוליטית . נמצא אפוא שמושג החילון הוא בעל משמעות אמביוולנטית : הניתוק מהדת ההלכתית הרבנית מוביל להתחברות עם הממד המשיחי של הדת היהודית על בסיס הפרשנות הפוליטית של הדת . חילון התרבות היהודית - עוד קודם שהוא מחולל את המתח הכרוך בחידוש השפה העברית - כבר פוער את התהום התיאולוגית פוליטית . אין צורך לאמץ את "ההנחה השבתאית" של גרשם שלום - שכאמור יוצרת מעין המשכיות תת קרקעית בין התנועה המשיחית השבתאית ובין התנועות היהודיות החילוניות המודרניות - כדי להבחין בממד המשיחי של התנועות המודרניות החילוניות בכלל . כמו המודרנה היהודית , גם המודרנה האירופית . 3 שלום 1936 ; 1968 ; 1974 וו 01€1 ו . 801

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר