מבט אנתרופולוגי על השימוש במסורת: תגובה להרצאות של דב מימון, שלמה פישר, צבי זוהר

עמוד:360

מכמה נקודות מבט . הגם שאני מכיר בערכה הבסיסי של הגישה וגם מודה שכל תרגיל כזה יהיה סלקטיבי באשר לתכונות המציאות החברתית ההיסטורית שהוא מביא בחשבון ואלה שהוא מתעלם מהן . ליהדות יש "מסורת של 4 המצאה , " שבה אלמנטים מן העבר עוברים הצרפה ( רה קומבינציה ) סלקטיבית מתוך הניסיון להתמודד עם אתגרים חדשים . אחד ממאפייני דורנו הוא שאפילו מחויבות למסורת כזאת מצריכה התבוננות בתהליך בעיניים ביקורתיות . פישר טוען שבחיפוש אחר דרך שתאפשר ליהודים שומרי מצוות ושאינם שומרי מצוות לדור יחד , כדאי לבחון ארצות שבהן הקתוליות היא הדומיננטית ולא להתמקד בערכים ובמודלים פרוטסטנטיים . האופן שכמה ארצות קתוליות בונות רשות רבים ומבחינות אותה מאמונה או מהתנהגות פרטית עשוי להיות רלבנטי יותר למודלים היהודיים המסורתיים , של יחסים קבוצתיים עם האל , מאשר הפרוטסטנטיות , המדגישה את ביטוי המצפון הדתי האינדיבידואלי . אמנם אני מסכים שראוי להוסיף וללמוד את הרעיון הזה , אך הייתי שואל גם האם אפשר בכלל להבין משהו בעולם האירופי האמריקני המודרני בלי להביא בחשבון את ההשפעה ההיסטורית של הפרוטסטנטיות , אפילו בארצות המתנגדות לו רשמית או ברמה הדוקטרינרית . הערך ההולך וגדל של הפרט ושל מחויבויותיו האישיות הוא עובדה מרכזית ברגישויות של ימינו , במדינות המגדירות עצמן קתוליות , פרוטסטנטיות או ניטרליות מבחינה דתית . אין בכך כדי לומר שכל המודלים של המודרניות זהים או צריכים להיות זהים בעניין זה , ולישראל בהחלט יש הזכות ואפילו החובה להגיע לנוסחה פרודוקטיבית משלה המבוססת על המקורות היהודיים . אולם כשמציעים דפוסי אב חדשים , צריך להכניס למשוואה גם פן כלשהו של מה שאפשרי במסגרת ההרכב התרבותי העכשווי הסבוך שלנו , ואני חושב שהנטייה הפרוטסטנטית שבחיינו ( אם מחייבים אותה ואם שוללים אותה ) היא היבט שאין להתעלם ממנו . הערה זו קשורה אולי לסלקטיביות מרכזית שנייה אצל פישר : זו מביאה בחשבון רק מחצית אחת של העולם היהודי בן זמננו . הדגש על ישראל , שבה האורתודוקסיה נפוצה ושלטת , מביא להתעלמות מצורות מאורגנות עיקריות אחרות של דתיות , היינו הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי ביהדות , שיש להם חשיבות בארצות הברית ובמידה מסוימת בכמה ארצות אחרות . אני סבור שאין להתעלם ממחצית זו של העולם היהודי כאשר מתייחסים לנושא שלפנינו . אמנם כל פרשן רשאי לבחור את הדברים שרצונו להתמקד בהם , אך אני גורס שהבנה מלאה של האורתודוקסיה מחייבת תשומת לב לדגשים אחרים בחיים היהודיים . . 4 השוו Jewish Identity , Albany : SUNY Press , 1999 , pp . 85-106 S . M . Cohen and G . Horenczyk ( eds . ) , National Variations in Modern Educational Institutions among Contemporary Traditionalizing Jews " , in Harvey E . Goldberg , "A Tradition of Invention : Family and

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר