מבט אנתרופולוגי על השימוש במסורת: תגובה להרצאות של דב מימון, שלמה פישר, צבי זוהר

עמוד:356

של הופעתו בכינוס . דב מימון שרטט את דמותו ואת מחשבותיו של רבי אברהם בן מימון ( ראב"ם , ( ראש הקהילה היהודית בקהיר במאה ה , 13 שהיה בנו של רבי משה בן מימון הידוע , הלוא הוא הרמב"ם , ואת האופן שהוא הצליח לכרוך היבטים של הצופיזם המוסלמי באורח החיים הדתי שהוא המליץ עליו לפני אחיו היהודים . צבי זוהר דן בטקסט שכתב ר' יצחק פרחי בצפת במאה ה , 19 שבו הוא מספר את סיפורה של אינטראקציה דתית פעילה בין הרב ר' משה גאלאנטי מדמשק לבין שיח' מוסלמי שהרב ראה בו מקור ראוי לחיקוי . שלמה פישר ניתח עמדות שונות במסורת הרבנית בשאלת הפעולות הנכונות שיש לבצע כאשר נתקלים ביהודים המפרים את מצוות התורה , וניתוח זה שימש לו בסיס לעיון בשאלה איזה מודל עשוי להתאים ביותר למרחב הציבורי של החברה הישראלית , שיהודים דתיים וחילונים גם יחד שותפים לו . אעלה כמה מחשבות על כל הרצאה בנפרד בניסיון לגעת בנושאים המקשרים ביניהן . ברור שהגיגיי יתייחסו אך ורק להיבטים ספורים של ההרצאות עתירות הרעיונות האלה . אני עוסק בתרגיל זה כאנתרופולוג שזה מקרוב בא ועדיין נמצא בהחלט בשלב שאילת השאלות , ולא כמומחה לתקופות , לספרות ולנסיבות שנסקרו . דבריו של דב מימון מתמקדים כאמור בהגותו של ר' אברהם בן מימון . ראוי לציין שדמותו של ראב"ם שבתה גם את לבו של אחד ההיסטוריונים היהודים הבכירים במאה החולפת , שעסק בחקר החברה היהודית , שלמה דב גויטין . אדם כראב"ם , שמאמציו האינטלקטואליים והקריירה שלו מסוגלים להשאיר רושם עז כל כך גם אחרי שבע מאות שנה , ראוי לעיון מעמיק , כפי שעשו גויטין , דב מימון ואחרים , אולם ייתכן שראוי להתבונן בו גם בעין משווה . דב מימון מראה כיצד התרשם ראב"ם מן הצופיזם והאמין ששאילה ממנו תעשיר את החיים היהודיים ואת צורת עבודת האל של היהודים . הכבוד שרחש לצופיזם לא נבע מגישה הדומה לרלטיביזם של זמננו אנו , או לייחוס סוג של קדושה לעולמו הפרטי של כל אדם , אלא מהכרה ברורה באמתותה של התורה ובעליונותה על כל דרך דתית אחרת . עם זאת , הוא סבר שיהודים בני זמנו סטו מן הדרך הזאת בכמה אופנים , ואילו קווים מסוימים של החיים הדתיים של בני ישראל בעת העתיקה נשתמרו באורחותיהם של הצופים : את היסודות האלה יש להשיב ליהדות על ידי שימת לב לתלמודם ולמעשיהם . חשיבה הגיונית זו דמתה במשהו לתנועה אינטלקטואלית הומניסטית שצמחה באירופה כמה מאות שנים מאוחר יותר מתוך הרנסנס , וכונתה "עבריות נוצרית" Christian ) . 2 ראו י / ל ) . 1988 , pp . 476-496 Individual , Berkeley , Los Angeles , London : University of California Press , the Arab World as Portrayed in the Documentsof the Cairo Geniza , 5 : The S . D . Goitein , A Mediterranean Society : The Jewish Communities ראו גם את הערותיו של אברהם יודוביץ' בהקדמה לכרך זה ( שם , עמ' . ( xvi-xiv

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר