פלורליזם בין־דתי: אתגרים ופרמטרים לקראת גיבוש תאולוגיה יהודית של דתות העולם

עמוד:334

למשמעות הפרטיקולריות מזה . במאמרי שהוזכר במבוא הצבתי ארבע שאלות יסוד שעל תאולוגיה יהודית של דתות העולם להתמודד עמן . בהקשר של הדיון הנוכחי , הבוחן את ההשתמעויות הפלורליסטיות של שאלות יסוד אלה , ברצוני להתמקד בשלוש מארבע הסוגיות האלה . א . האם דרך רוחנית ודתית שמחוץ ליהדות היא לגיטימית כלל ועיקר ? ככל ששאלה זו נראית תמוהה בהקשרו של השיח הבין דתי , שנקודת מוצא שלו מניחה את קיומן של דתות אחרות ואת הצורך להידבר עמן . בהקשר של מחשבה פלורליסטית , הפתוחה לקבלה של הזולת אפריורי , שאלה זו עומדת על סדר יומנו . מבחינת מקורות היהדות , רומה כי סוגיית הלגיטימיות העקרונית של קיומן של צורות דתיות חלופיות רחוקה מלהיות מובנת מאליה . שאלה זו נוגעת בהכרח בשאלת החזון הרוחני שהיהדות מציעה למי שאינו יהודי , ונגזרות ממנה שאלות הנוגעות להערכת מקומה של היהדות במצבה ההיסטורי העכשווי , ביחס לדתות אחרות ולהתפתחות ההיסטוריה . שאלה זו נוגעת למעשה בלב לבה של שאלת הפלורליזם הבין דתי . ב . הגדרת המושג עבודה זרה . מושג זה מדריך חלק גדול מיחסה של היהדות לדתות העולם . למרות מרכזיותו של הנושא , רחוקה הדרך ממיצויו הרעיוני של המושג . עמדות סותרות מנוסחות במקורות בנוגע לשאלות עקרוניות הנוגעות לנושא עבודה זרה . אף זו , רחוקים אנו מקיום דיון מסודר בנושא העקרוני : מהי בעצם עבודה זרה . ככל שהשאלה נראית טריוויאלית במחשבה ראשונה , לאמתו של דבר מחשבה מעמיקה תגלה כי אין בידנו הגדרה מספקת למשמעותו הרעיונית של מושג כה מרכזי . שאלה זו חשובה לא רק להגדרת הדתות האחרות , אלא היא רלבנטית גם לתפיסתו העצמית של עם ישראל . אם המלחמה בעבודה זרה היא אכן רכיב מרכזי בשליחותו הרוחנית של עם ישראל , כפי שאנו שומעים מדי פעם , יש להציב את השאלה מהי עבודה זרה בימינו . התשובה לשאלה זו טומנת בחובה חלק מן התשובה לשאלת זהותו ותפקידו של עם ישראל , וממילא לשאלת משמעותה המתמשכת של היהדות , כאשר זו נבחנת בפרספקטיבה שהיא רחבה מסיפורו הלאומי של עם ישראל . ג . מושג האמת . היחס בין הדתות נתפס לעתים מזומנות כתחרות בין אמיתות סותרות או בין קונספציות שונות של האמת . מושג האמת מזקיק אותנו למושג פילוסופי , או למצער למושג רעיוני , אשר באמצעותו מוגדרת הדת . אלא שהאמת הדתית אינה תופסת עצמה כנגזרת מעיון פילוסופי , אלא מהתגלות . עיגונה של האמת בהתגלות אלוקית מעניק לה תוקף אבסולוטי ומכביד על היחסים שבין הדתות , הנזקקות לטענות התגלות ולטענות אמת מתחרות . העיסוק במושג אמת זוקק אותנו גם לשאלה כיצד ניתן לשמר את משמעות ההתגלות ובה בשעה לנטרל את אלמנט האמת בתפיסת ההתגלות , או לחלופין : כיצד ניתן לקיים תפיסת אמת דתית הפתוחה באופנים שונים להבנה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר