פלורליזם בין־דתי: אתגרים ופרמטרים לקראת גיבוש תאולוגיה יהודית של דתות העולם

עמוד:330

פלורליזםבין - דתי : אתגרים ופרמטרים לקראת גיבוש תאולוגיה יהודית של דתות העולם אלון גושן גוטשטיין מבוא מאמר זה יסודו בעבודת מיפוי של טווח שאלות ואפשרויות רעיוניות הנוגעות למלאכת פיתוחה של תאולוגיה יהודית של דתות העולם . תאולוגיה של דתות העולם היא תת מקצוע בתחום התאולוגיה , שענייניו היחס לדתות העולם , הדיון במשמעותן , מקומן והלגיטימיות שלהן מזווית הראייה של הדת שבהקשרה נערך הבירור . תחום העיון ידוע . theology of religions ^ מאמר זה הוא , לפי מיטב ידיעתי , הראשון הנזקק לנושא זה בשפה העברית , ולפיכך הראשון המתרגם מונח השגור באנגלית תוך כדי התאמתו להקשר התאולוגיה היהודית , שלאורה נערך הבירור . במאמר אחר הצגתי תוכנית פרוגרמטית לפיתוחה של 1 תאולוגיה יהודית מעין זו . כאן ברצוני להתמקד בשאלה אחת מרכזית שעלתה 2 במיפוי זה , והיא הפלורליזם , בהקשר של יחס היהדות לדתות העולם . דיון בפלורליזם מחייב לכאורה , כשלב ראשון , הגדרה של אופן השימוש במונח ושל ההנחות הפילוסופיות שהשימוש בו נזקק להן . לא זו הדרך שבכוונתי לנקוט כאן . כאמור , נקודת המוצא למאמר זה היא עבודת מיפוי פרוגרמטית לקראת גיבושה של תאולוגיה יהודית של דתות העולם . מיפוי זה מעלה כמה סוגיות יסוד שהטיפול בהן הוא מהותי לפרויקט הגותי זה . אני מעדיף לשוב ולבחון את הסוגיות הללו ואת מכלול האסטרטגיות שהוצבו מכבר בראי העניין הפלורליסטי . בראי זה יעלו הבנות שונות של טיפוסי פלורליזם . 1 אלון גושן גוטשטיין , "תיאולוגיה של השיח הבינדתי : מיפוי ראשוני , אקדמות יח ( תשס"ז , ( עמ' . 40-9 למרות החפיפה הרבה בין המאמרים , הניסוח של כותרת מאמרי הנוכחי מלמד שאני מבקש להתמודד בו עם הפן הפילוסופי והתאולוגי של הצדקת דתות אחרות . הוא נזקק לשאלה הפילוסופית של הפלורליזם ולפיכך שייך לתחום העיון של התאולוגיה של דתות . הדיון המקביל במאמרי באקדמות מאגף נושאים אלה ומציג אותם מזווית הראייה של הדיון העקרוני במשמעות הדתית האפשרית של העיסוק בשיח הבין דתי . מאמר זה גם מפורט יותר מבחינת מראי המקום וחומר הרקע . . 2 שאלה זו נדונה בהרחבה בכינוס שארגנתי בנושא מיפוי הנושאים העולים בניסיון לפתח תאולוגיה של דתות העולם . הכינוס נערך באוניברסיטת סקרנטון , פנסילבניה , בקיץ תשס"ה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר