מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:320

הוא הבורא , הוא היוצר . 57 והיה חושב בדעתו השי"ך , שאין דבר זה נגלה לשום בריה . ועוד אמר לו : תדע , אחי , כי בבוא אדם לחלות פני שאתפלל על חולה שיש לו , אני יורד וטובל , ונכנס אל הבית הזה אשר ראית באימה וביראה . ואני מתפלל שם לפני ההיכל . ואחר גמר התפלה , אני פותח שער ההיכל . ואם אני רואה שאותיות השם הקדוש מאירים ומזהירים זר"ח רב , אני יודע שהוא חי . ואם אני רואה ענן וערפל סביביו , אני יודע 58 שהוא מת . וראה חיבתך אחי , שגליתי לך מה שלא גליתי לשום בריה . . 57 "הוא הבורא , הוא היוצר" - על פי דברי רבי אלעזר הקפר במסכת אבות ד כב : " הוא היה אומר , הילודים למות , והמתים להחיות , והחיים לדון . לידע להודיע ולהודע שהוא אל , הוא היוצר , הוא הבורא , הוא המבין , הוא הדין , הוא עד , הוא בעל דין , והוא עתיד לדון . ברוך הוא , שאין לפניו לא עולה ולא שכחה ולא משוא פנים ולא מקח שוחד , שהכל שלו ... מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא . " אפיון האל בתארים אלו מדגיש את הפן הכולל , הלא פרטיקולרי , של הזיקה אליו . ראו למשל את דברי הרב חיים בן עטר , בפירושו אור הדו"ם על דברים לב ]'" : 7 הלא הוא אביך קנך , הוא עשך ויכוננך . [ זכור ימות עולם [ בינו שנות דור ודור , שאל אביך ויגדך , זקניך ויאמרו לך : ' [ אמר ד' חלוקות כנגד ד' דברים שאמר בפסוק שלפני זה . כנגד אומרו 'הלא הוא אביך' שרמז בו שהוא הבורא אמר 'זכור ימות עולם' שהם ששת ימי בראשית שם ימצא כי הוא היוצר הוא הבורא . כנגד אומרו ' קנך' שרמז ליציאת מצרים ושאר הטובות שבהם קנה אותנו אמר 'בינו שנות דור ודור' שיתבונן במה שפעל ה' בשנים של ב' דורות שהם דור היוצא ממצרים ודור רביעי הנכנס לארץ ובהם יכיר מעשיו יתברך לעם ישראל שבהם קנך . וכנגד אומרו עשך שהוא תיקון עליון שפירשנו בו שנתן שכינתו בתוכנו וניבא אותנו אמר 'שאל אביך ויגדך' אביך הם הנביאים , וכן פירשוה רז"ל ( ספרי . ( וכנגד 'ויכוננך' שפירשנוה על הכנות עוה"ב אמר 'זקניך ויאמרו לך , ' פירוש : הם חכמי ישראל המכירים בהכנת הדבר והמושג לעוה"ב הם יאמרו לך . " ההדגשות שלי - צ"ז . . 58 "ראה חיבתך" - ביטוי המאזכר לשומעים את דברי הכוהנים במקדש לעולי הרגל שבאו ליראות בפני האל : "ראו חיבתכם לפני המקום [ האל " [ ( בבלי , חגיגה כו ע"ב , ובמקבילות ; יומא נד ע"א . ( לקישור ביטוי זה עם חוויית המפגש עם השכינה ועם " שיוויתי , " ראו המהר"ל מפראג 730 ) נתיבות עולם , חלק א , נתיב העבודה , פרק ו : ( "ובפרק כוהן גדול ( בבלי , סנהדרין כב ע"א : ( אמר ר' שמעון חסידא המתפלל צריך שיראה עצמו כאלו שכינה כנגדו שנאמר 'שויתי ה' לנגדי תמיד . ' וזה כי התפלה הוא התחברות העלול עם העלה , ולכך יראה עצמו כאלו שכינה כנגדו . ודבר זה נרמז בכרובים שהיו פניהם זה כנגד זה , דב [ בבלי ] מסכת יומא ( נד ע"א ) אמרו כשהיו עולים לירושלים היו מגביהים להם הפרוכת ואמרו ראו חבתכם לפני המקום כחבת זכר לנקבה וזהו החבוב הגמור . וידוע כי הזכר פונה אל הנקבה להשפיע לה והנקבה פונה אל הזכר לקבל ממנו , ולפיכך ענין התפלה כאלו השי"ת נגדו ומבקש האדם ממנו להשפיע לו מה שמתפלל . כי אין ענין התפלה רק [ אלא ] התחברות האדם שהוא העלול בעלתו יתברך , והתחברות העלול עם העלה הוא זה נגד זה ולפיכך צריך שתהיה התפלה בענין זה גם כן . " ההדגשות שלי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר