מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:319

ברכה בגן העדן . מוטיב חשוב זה נדון הרבה בספרות החדית . ' בהתאמה , הביתן שבתוך הגן הוא מעין קודש קודשים במקדש של מעלה , ובתוכו ארון ששורה בו שכינה , המסומלת על ידי שם הוי"ה ומנורת שבעת הקנים " . ואפשר , שאלה שני צדדים של מטבע אחת . מכל מקום , מלוא המפגש המיסטי עם נוכחות האל מושג על ידי השיח , ' ואילו הרב קולט רק במידה חלקית את מהות ההתנסות המשותפת . כך עולה אולי מהמשך השיחה ביניהם : ואמר לו הרב : אתה אמרת לי שם אמצא מבוקשי , והנה לא נתגלה לי דבר , זולת אשר ראיתי [ ההדגשה שלי - צ"ז . [ אמר לו השי"ך : תדע אחי , שאלו האותיות גדולות אשר ראית , זה שמו של מי שאמר והיה העולם ; 56 . 54 תודתי נתונה לפרופ' מאיר בר אשר מן האוניברסיטה העברית , אשר עיין בטיוטה של מאמר זה , העיר הערות חשובות ומועילות , והעמידני על חשיבות הסמלים האלה במסורת המוסלמית . על עניין זה ראו "חוד , " אלימעגים אל מפהרס לאלפסי אלי הריתי [ הקונקורדציה של החדית , [ ' ליידן . 1999 , p . 96 Scripture and Exegesis in Early Imami Shiism , Leiden and Jerusalem : Brill , Meir M . Bar-Asher , ; 1969-1936 ספר יסוד לעניין החוד וההקשר המיסטי של הדברים במערכת היהודית הצופית ראו . London : Octagon Press , 1981 , esp . pp . 42-44 Pool [ al-Maqala al-Hawdiyya ] , translation and notes by Paul Fenton , Obadyah b . Abraham b . Moses Maimonides , The Treatiseof the . 55 מעניין לציין שקיימת מסורת יהודית המזהה את סמל המנורה כביטוי לזיקה העמוקה שבין שבע החכמות ובין התורה . כך כותב הרב עזריה פיגו , שפעל בוונציה שבאיטליה במחצית הראשונה של המאה ה : 17 "המנורה רומזת אל כללות החכמות כלן מפותחות בתורה עצמה , מבלי שתצטרך לזולתה , כי כלה מקשה זהב ומינה ובה עצמה יוצאים שבעה נרותיה שהם השבע חכמות . ואופן הארת נרותיה יורה כבאור , כי היא הנותנת אורה לשאר החכמות" ( עזריה פיגו , בילד , לעיתים , חלק ב , דרוש ב לשבועות . ( . 56 "מי שאמר והיה העולם" - כינוי לאל , אשר ברא את העולם באמירה , כמתואר בספר בראשית . כינוי זה של האל מצוי בסידור התפילה בברכה הפותחת את "פסוקי דזמרא / זמירות" של שחרית : "ברוך שאמר והיה העולם , ברוך הוא . " הוא מצוי לרוב בספרות התנאית והאמוראית כמו גם בספרות הרבנית של ימי הביניים והעת החדשה . וכך מוסר הספרי בשם רבי יהודה הנשיא : "לפי שנאמר 'ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך , ' איני יודע : כיצד אוהבים את המקום ? תלמוד לומר : 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך' - תן הדברים האלה על לבך שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם ומדבק בדרכיו [ ההרגשות שלי - צ"ז . " [ ( ספרי דברים , מהדורת אליעזר אריה פינקלשטיין , בית המדרש לרבנים באמריקה , ניו יורק תשכ"ט , פיסקה לג , ד"ה [ ו ] והיו . (

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר