מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:318

קרב אל ההיכל הזה ופתח אותו , ושם תמצא מבוקשך . וזה אמר לו , בקול נמוך ולב נשבר . מיד קרב הרב ופתח דלתי ההיכל והמה היו זהב מזוקק ואבנים טובות עליו . וירא בתוך ההיכל לוח אחד בתכלית היופי , וכתוב בו צורת המנורה בציור נאה עד אין תכלית , וכתוב למעלה : שויתי ה' לנגדי תמיד . ואותיות של שם הוי"ה גדולות מאד . והרב , בראותו זה , שמח שמחה גדולה בלבו , שלא השתחוה לבטלה . ופסע לאחריו והשתחוה ויצא . ויצאו שניהם יחדיו [ ההדגשה שלי - צ"ז . [ יש לפחות שתי דרכים להבנת הקטע שקראנו זה עתה . האחת , כתיאור של כניסה משותפת של שני אנשי המעלה למתחם פיזי ארצי מטופח , שבו עצים , ברכה וביתן מקושט ; בתוך הביתן ניצב היכל , האוצר טס זהב שעליו חרוטים מנורה ושם האל . האלמנטים הנוכחים במתחם זה מתאימים בהחלט לנוף של דמשק : ברכות מים הניזונות בהתמדה מתעלות הנמשכות מנהרות אמנה ופרפר היו תופעה ידועה בנוף האורבני של דמשק במאות השנים האחרונות , ובספרי זיכרונות ותיאורי מסע מוזכרים חצרות בתים רבים ובמרכזם מזרקת מים חיים שסביבה עצי פרי . מבני פאר מכוירים ומעוטרים , פניני הארכיטקטורה האסלאמית , לא חסרו אף הם בדמשק . לוחות "שויתי , " שעליהם מנורה ושם הוי"ה באותיות גדולות , היו חלק אינטגרלי מתכולת בית הכנסת בקהילות ישראל במזרח . לפי הבנה זו של הטקסט , מחבר הסיפור מתאר לפנינו מסע של שני שותפים אל תוככי מתחם מקודש . בהתאמה , חליפות הבגדים הלבנות מזכירות את הבגדים שלבש הכוהן הגדול כשנכנס לקודש הקודשים של המקדש ביום הכיפורים - כשם שחליפות אלו מזכירות את בגדי הקודש ( מלאבס אל אחךאם , ( בגדי הלבן שמוסלמי העולה לרגל חייב ללבוש קודם כניסתו לתחום המקודש של מכה , לקראת ביצוע טקסי העלייה לרגל . לפי הבנה אחרת , מתואר כאן מסע רוחני מיסטי משותף . הגן שהשניים נכנסים אליו הוא גן העדן , כמשתמע ממטבעות הלשון המתארות את הגן . הברכה שהשניים מגיעים אליה וטובלים בה היא ברכת השפע האלוהית , היונקת ממקור החיים . ברכה מעין זו מופיעה במסורת היהודית המיסטית שהושפעה מן המסורות הצופיות . ואכן , מעבר להיות הגן והברכה סמלים חשובים במקורות היהודיים , ראוי להסב את תשומת הלב להקשר אסוציאטיבי נוסף , דהיינו היות הגן והברכה סמלים חשובים גם באסלאם , בעלי הקשר אסכטולוגי : מאמיני האסלאם עתידים להתאסף במחיצת נביאם מוחמד ליד החוד הלוא הוא אגם או . 52 "דלתי ההיכל ... והמה היו זהב מזוקק" - השוו : "והפתוח לדלתות הבית הפנימי לקדש הקדשים לדלתי הבית להיכל זהב" ( מלכים א ז . 53 . ( 50 ראו למשל חוה לצרוס יפה ( עורכת , ( פרקים בתולדרת הערביים רהאטלאם , תל אביב : רשפים , , 1981 עמ' . 99

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר