מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:310

עתידות , השיח' מתעניין ברב מפני שהשיח' אוהב חוכמה . כפי שניווכח , מצב אסימטרי זה , שאינו דווקא לשבחו של הרב גאלאנטי , יימשך לכל אורך הסיפור . על כל פנים , מכאן ואילך נעלם הפרנס מן הנרטיב , ושני הגיבורים נפגשים פנים אל פנים . ויהי כראות השי"ך פני הרב , נשא חן בעיניו . ויקבלהו בכבוד ובסבר פנים יפות , ויושיבהו לפניו ושאל בשלומו . ובתוך דבריהם שאל השי"ך את הרב ז"ל ויאמר : אני שמעתי עליך כי איש חכם אתה . היש לך ידיעה בחכמה פלונית ? ויאמר אליו : אדוני , חנני אלקים מעט מחכמה הזאת . והתחיל השי"ך לנסות את הרב , ויפתח הרב את פיו בחכמה , וירא השי"ך כי הוא מלא וגדוש בזאת החכמה . והוא היה חושב בדעתו , כי אין כמוהו . וכאשר ראה חכמת הרב , קשר עמו אהבה רבה , וכה אמר אליו : אחי ידידי ! דע לך , כי שמחתני היום בחכמתך , כי על כן הנני מחלה פניך , שאל נא תמנע מהלוך אלי לפחות פעם אחת בשבוע , כדי להשתעשע עמך בחכמתך . וישלחהו בכבוד גדול . וכאשר עברו ב' ימים , לא הי' יכול לעמוד השי"ך מרוב התשוקה . וישלח אל הרב ב' אנשים עבדים , וסוס לרכוב עליו , למען יבא אליו בכבוד גדול . ויקם הרב , וילך אל השי"ך . ויקבלהו בכבוד גדול ויחבק לו וינשק לו ויאמר אליו : דע ידידי , כי משעת פרידתך ממני , נפשי עם נפשך נקשרה , ולא יכולתי עוד להמתין ולהתאפק , עד ששלחתי אחריך למען תבא אלי למען השקיט להבת התשוקה . ובתוך הדברים שאל לו השי"ך : היש לך ידיעה מחכמה פל ] ' ונית ] ויאמר : חנני אלקים ויתן לי גם את זה . והתחילו לישא וליתן באותה חכמה . וראה השי"ך , שגם בזה מלא וגדוש . וישמח שמחה גדולה ויאמר אליו : אם נא מצאתי חן בעיניך , תבא אלי בכל [ שבוע ] ב' ימים . וכן עשה הרב , כי חפץ הוא בתכלית המבוקש . והי' בא אצלו ב' פעמים בשבוע , עד שראה השי"ך שהרב היה בקי בתכלית בכל הד חכמות . קטע זה מציג לפנינו את האינטראקציה שבין השיח' לרב . הקשרים שביניהם נפתחים במצב של אסימטריה מובהקת : בעל המעמד והעוצמה הוא השיח , ' מי . 25 הקורא יבחין כי לאורך סיפור המעשה קיים דיסוננס בין תפיסותיה , מניעיה ומחשבותיה של דמות הרב גאלאנטי ובין נקודת המבט של מספר הסיפור . בפרשנותי לסיפור המעשה אני משתדל להבחין בין רבדים אלו . . 26 כאן רמיזה ספרותית למגילת אסתר ה . 2

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר