מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:307

כבר עתה אנו למדים כי שלמות אנושית - דתית ואינטלקטואלית - אינה שמורה ליהודים בלבד . אולם הרב פרחי מעמיד את קוראיו לפני נתון מפתיע ( בעבורם ) אף יותר : לא זו בלבד שהשיח' משתווה לרב גאלאנטי בהיותו "שלם בכל , " אלא הוא עולה עליו מבחינה דתית רוחנית . מעלה זו מתבטאת בכך שעקב תפילתו בהתבודדות בעבור חולים , מתגלה לו מידע באשר לעתידם : מי יחיה ומי ימות . מחברנו אומר כי בכך דומה השיח' לרבי חנינא בן דוסא . ואכן , הביטוי "היה אומר : זה ומת , וזה חי" הוא רמיזה ברורה לדברי המשנה : אמרו עליו על רבי חנינא בן דוסא שהיה מתפלל על החולים ואומר זה חי וזה מת . אמרו לו מנין אתה יודע . אמר להם אם שגורה תפלתי בפי יודע אני שהוא מקבל ואם לאו יודע אני שהוא מטרף ( ברכות ה ה . ( חנינא בן דוסא , בן דור יבנה , נחשב כבר בחייו לאחד מגדולי התנאים ונודע 17 במיוחד בצדיקותו וחסידותו . הוא נחשב ל"צדיק גמור" שבשבילו נברא העולם . עליו נאמר כי "בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת כל העולם כולו נזונין בשביל חנינא בני" ( בבלי , ברכות יז ע"ב . ( במסורת חז"ל הוא נודע כמי שתפילתו מתקבלת וכמלומד בנסים . השוואת חכם יהודי . 15 הביטוי "להבדיל" הוא מונח הדומה בתפקודו למונח "בר מינן" שנזכר כמה מילים לפני כן ולמונחים "בעוונותינו הרבים" ו"לכאורה" בספרות הרבנית . במקרה שלנו הוא מציין הבחנה פורמלית הכרחית מבחינה תרבותית רתית בין מעלת חכם מחכמי התנאים ובין מי שחי בסמוך להווה : לא ייתכן שמישהו עתה הוא ממש במעלתו של חנינא בן דוסא . אולם בו בזמן ברור שמחברנו אכן מבקש לערוך השוואה זאת , שאם לא כן מדוע ציין אותה ? . 16 במאמר רב עניין הוכיח שלמה נאה כי הנוסח המקורי והמדויק של ביטוי זה הוא " אם שגרה תפילתי בפי . " משמעות הביטוי היא אם נחוותה התפילה כזרימה או כנביעה המתרחשת "מאליה , " היינו באה ממקור עליון "חיצוני . " ראו שלמה נאה , " בורא ניב שפתיים : פרק בפנומנולוגיה של התפילה על פי משנת ברכות ד , ג ; ה , ה , " תרביץ סג > ב ) ( טבת-אדר תשנ"ד , ( עמ' . 218-185 . 17 בסיכום סיפור מופת על אודותיו , המובא באבות דרבי נתן , פרק ח , נכתב : "ללמדך [ ... ] שהצדיקים הראשונים היו חסידים . 18 . " "אמר רבא : לא איברי עלמא אלא לרשיעי גמורי או לצדיקי גמורי ... אמר רב לא איברי עלמא אלא לאחאב בן עמרי ולרבי חנינא בן דוסא : לאחאב בן עמרי העולם הזה ולרבי חנינא בן דוסא העולם הבא ( בבלי , ברכות סא ע"ב . ( . 19 וכן בתענית כד ע"ב בלי המילה "חורב . 20 . " קובץ סיפורים על אודותיו ראו בתענית כד ע"ב - כה ע"א ; קהלת רבה א א ; תנחומא ויגש , פרק ג . בספרות המחקרית נחשבת דמותו של חנינא בן דוסא לדמות הפרדיגמטית של האישיות הכריזמטית בעולמם של חז"ל . ראו in John J . Collins and George W . E . Nickelsburg ( eds . ) , Ideal Figures in Freyne Sen , "The Charismatic" ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר