מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:303

שלמה זמן לא רב לאחר מכן . הוא התפרסם כדרשן רב כישרון , "מקצוע" שירש מאביו -.יודע כל שער עמי , כי מנעורי חשקה נפשי לזכות את הרבים בבתי כנסיות ובבתי מדרשות . וזאת היתה לי ירושה מאדוני עט"ר אבא מארי זצוק"ל , אשר זה היה מלאכתו מלאכת הקדש : בכל יום ויום הולך מחיל אל חיל , יוצא מבית המדרש ונכנס לבית הכנסת , ונאספו שמה על ההדרים אנשים חכמים ונבונים ובעלי בתים ובעלי אומנות ובעלי מלאכה , לשמוע בקול דבריו כי נעמו כדבש ונופת צופים . פה מפיק מרגליות , דורש כתרי אותיות , תפוחי זהב במשכיות . וברוח שפתיו ימית רשעת הרשע , ואליו ישמעון כל עם חכם ונבון , ורבים השיב מעון . 2 לאחר פטירת אביו אימץ אותו הראשון לציון הרב יום טוב אלגאזי , שקבע : " אתה [ ... ] תהיה ממלא מקום אביך , בכל הדרך אשר הלך ; טוב אשר תאחוז מעשה אביך בידך ולך אחר מדותיו . ואתה תעשה כמעשו , לדרש וללמד דעת 3 את העם . " מלבד פועלו כדרשן , נתמנה הרב פרחי בהמשך גם לדיין בבית הדין של הראשון לציון הרב אברהם חיים גאגי , כפעיל ציבור בתחום הסעד והרווחה וכאחד מראשי "ישיבת תפארת ישראל , " שהיה המוסד העיקרי שדרכו תועלו כספי הגולה לחכמי ירושלים ולענייה . בהיותו דמות מרכזית באליטה הרבנית של ירושלים , נשלח פעמים מספר כשד"ר לקהילות ישראל בתורכיה , בבלקנים ובאיטליה . את שליחויותיו ניצל לפרסום כתביו , שמרביתם ראו אור במימונם של נדיבים שפגש במהלך מסעותיו . 4 הרב פרחי חיבר ספרים רבים . מקצתם מסודרים על פי סדר נושאים , ושייכים לסוגת ספרות המוסר . אחרים הם קובצי דרשות , ואחרים מנוסחים כפרשנות על טקסטים מסורתיים . הצד השווה שבהם הוא שמועט בהם העיון הלמדני " לשמו , " ורובם נושאים אופי הטפתי מוסרני . כלומר , חיבוריו הכתובים של הרב פרחי הם ביטוי שבכתב לפעילותו החברתית התרבותית העיקרית בקרב הקהילה הספרדית בירושלים . כאמור , הספר מחו ק מדבש ראה אור לראשונה בירושלים , בשנת תר"ב 5 . ( 1 842 ) שפת הספר היא עברית בהירה וקולחת עם סממנים רטוריים רבים . 2 פרחי , מתוק לנפש , שם . . 3 שם . . 4 על שליחויותיו של הרב יצחק פרחי ועל ספריו שיצאו לאור בעת שהותו בקהילות השונות ראו אברהם יערי , ^' לחי ארץ ישראל , ירושלים : מוסד הרב קוק , תשל"ז [ דפוס צילום של תשי"א , [ עמ' , 718-716 ועל פי המפתח . . 5 כל הציטוטים מחיבור זה במאמר הנוכחי לקוחים ממהדורת תשכ"ט : יצחק פרחי , מתוק מדבש , ירושלים [ חמו"ל , [ תשכ"ט . ההוספות בסוגריים מרובעות הן שלי וכן מרבית סימני הפיסוק והחלוקה לפסקאות .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר