מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:302

מעשה נורא בעיר דמשק צבי זוהר מסורות דתיות רבות אינן מצטיינות ביחס של סובלנות , קל וחומר של הערכה , כלפי מסורות דתיות אחרות או כלפי אנשי מופת המזוהים עם מסורות אלה . דבר זה אמור ביתר שאת כלפי מסורות דתיות מונותאיסטיות . עם זאת , מסורות דתיות גדולות וותיקות , כגון היהדות , הנצרות והאסלאם , עברו תהליכים רבים של גיוון , עיצוב ותמורה משך מאות רבות של שנים . כל אחת מהן הועשרה וזכתה בחיוניות מחודשת בזכות אלפים רבים של אנשי רוח , אינטלקטואלים , מיסטיקנים ויוצרים שהביעו בהקשרה את תפיסת העולם הדתית שלהם בשפע של יצירות ומבעים . לפיכך , כל תרבות דתית גדולה מעין אלה אינה מונוליתית אלא רבגונית . השאלה שעמדה לפניי בשעה שניגשתי להכנת מאמר זה , לא היתה אפוא האם ככלל ניתן לאפיין את ה"יהדות" כסובלנית , אלא היכן אוכל לאתר במסורת התרבותית הדתית היהודית העשירה והגדולה חומר מקורי המשקף לא רק גישה של סובלנות אלא אף של הערכה חיובית כלפי דתיות לא יהודית . מתקופת התנאים עד האמנציפציה היתה חפיפה כמעט מלאה בין חכמי התורה לבין האליטה האינטלקטואלית התרבותית היהודית . היות שאני עוסק לא מעט שנים בחקר יצירתם ועולמם התרבותי , הדתי והערכי של בני אליטה זו , שחיו ופעלו במזרח התיכון במאות השנים האחרונות , היה זה אך טבעי בעבורי להפנות את חיפושיי לכיוונם . יצירה זו , המקיפה מאות רבות של כרכים , לא זכתה כמעט למחקר מדעי , ואף נשכחה כמעט כליל בעולם הישיבות . מתוכה דליתי את הטקסט המובא להלן במלואו , שכותרתו היא "מעשה נורא בעיר דמשק יע"א בזמן הרב ר' משה גאלאנטי ז"ל . " את סיפור המעשה מגולל לפנינו הרב יצחק פרחי בחיבורו מתו ק מדבש , שראה אור לראשונה בירושלים בשנת תר"ב . ( 1842 ) לפני העיון בטקסט עצמו , אקדים כמה מילים נחוצות . ראשית , על הרב יצחק פרחי ועל חיבוריו , ובפרט על החיבור שלפנינו . שנית , על הרב משה גאלאנטי , אחד משני גיבורי המעשה . שלישית , ובקיצור , מעט רקע על ההקשר ההיסטורי והדתי - זמן ומקום . הרב יצחק פרחי נולד בצפת בשנת תקמ"ב ' , ( 1782 ) ועלה לירושלים עם אביו . 1 במבוא למהדורה השנייה של ספרו מתוק לנפש ( ליוורנו תר"ח ) מספר פרחי כי בשנת "במישור" לפ"ק ( תקנ"ח , ( 1798 / בהיותו בן 16 שנה , נפטר אביו . קשה לקבל אפוא את קביעתו של משה גאון כי פרחי נולד בתקל"ט . ראו משה דוד גאון , יד 77 < י המזרח בארץ-ישראל , ב , ירושלים תרצ"ח , עמ ' . 574

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר