סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:300

מארד לגבי כל דעה שנתפסה בעיניהם שקרית , ומצר אחר הם התייחסו בכבוד לכל דעה היכולה לכלול שמץ של האמת הנדרשת , ללא הבחנה במקור הידע . רצונם בקיום קבוצה אחרת והכבוד שהם מייחסים לה נובעים ממחויבותם העזה להכרת האמת . ייתכן שלא האמונה בעליונותה של דתו המסוימת מונעת מהאיש הדתי את הפתיחות , את יחסי הכבוד ואת ההדדיות , אלא דווקא היעדר האמונה שבדרכו של האחר יש אמת שאפשר ללמוד ממנה . אחרית דבר מאחר שבין הקבוצות הקנאיות המתרבות בעולם נמצא מספר לא מבוטל של קבוצות דתיות פונדמנטליסטיות המאמינות באמת מוחלטת ובלעדית ואינן מקבלות את הנחות היסוד של ההומניזם החילוני , ניתן לשאול האם המקרה של סובלנות למרות אי הסכמה שתיארנו יכול לשמש תקדים היסטורי לקידום חיים משותפים בין אוכלוסיות הפוסלות את הסובלנות המודרנית . אסיים את דבריי בנימה אישית . במפגשיי המזדמנים עם אנשי דת מוסלמים , אני ועמיתיי המוסלמים מנסים לבנות מעין תאולוגיה של פלורליזם מתוך כבוד הדדי . במסע זה , התקדימים של מג'לס אל כלאם ושל בית אל ךזכמה , שבהם האמין כל אחד בצדקתו ובכל זאת למד מאחרים , הם נר לרגלינו . בצד היהודי כמו בצד המוסלמי , לא הרלטיביזם הדתי הליברלי אלא דווקא הדגם הרעיוני האינקלוסיביסטי , כמו זה של הרמב"ם ובנו , הוא הדגם שהמפגש מתבסס עליו . בדו שיח שלנו פטרנליזם אינו מילה גסה אלא עמדה עקרונית ולגיטימית . כל אחד משוכנע שאמונתו נעלה יותר ורואה באמונת האחר אמונה מזוככת פחות , דהיינו כל אחד מאתנו מחזיק בעמדה פטרנליסטית כלפי האחר . אם האמת הנשגבת נמצאת בפסגת הר גבוה , כל אחד רואה את דתו כמסלול העדיף להוביל אל הפסגה , ולכן רואה בדתו של האחר דרך נעלה פחות . אבל דווקא , באופן פרדוקסי במקצת , מאמציו הכנים של כל צד בחיפוש אחרי האמת המוחלטת האחת , שבתיאוריה נמצאת כולה אצלו , דורשת ממנו ערנות לחלקים של אותה האמת המוחלטת שהשיגו האחרים . הבחנה חשובה בין המפגש הבין דתי המוצע למפגש הבין דתי הימי ביניימי היא הדרישה להדדיות ולהתנות . שני ערכים אלה , שהם ירושה מהליברליזם המודרני , מבססים דגם של מפגש המבוסס על פטרנליזם הדדי שתיארנו . הבחנה בין אמת אידאלית לאמת המושגת בפועל מאפשרת סובלנות מסוג זה בין בני דתות שונות , שכל אחד מהם מרגיש מחויבות לרצון הבורא לפי אמונתו . בעלות בלעדית על האמת האובייקטיבית חשובה הרבה פחות מבעלות בפועל על החלק הזעיר שמשיגים ממנה . בחיפוש אחר השגת השלמות הדתית , המפגש הוא חשוב משיקול תועלתני גרדא : המפגש הוא הזדמנות ללמוד מהתמודדות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר