סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:297

בבואנו להעריך את הסובלנות של הרמב"ם ושל בנו רבי אברהם , יש לזכור שאין כאן תנאי הדדיות , ואין הסובלנות והפתיחות אצלם נטולות הקשר אפולוגטי . פסיקתו של הרמב"ם המחייבת את המיעוט היהודי בהוגנות מסחרית עם הרוב הנוכרי איננה נטולת הקשר חברתי . מעבר לעיגונה בתפיסת עולם רמב"מית קלסית , היא גם דוגמה של פתיחות המתבקשת בשל צורך הישרדותי . ייתכן גם שהעובדה שהמיעוט נוטה לטשטש את ההעדפה שדתו מקנה לבני עמו , ולייחס מבחינה תאולוגית מעמד שווה לדתו ולדת השלטת , מושפעת מרגשי נחיתות דתית תרבותית . אולם יש לשאול האם הפתיחות של חברה שלטת לתרבויות אחרות נובעת מדפיסות אינטלקטואלית ומסמנת איבוד אמון בעליונותה או שהיא נובעת מביטחון עצמי קולקטיבי . במזרח , בימי הביניים , רמת הפתיחות וההוגנות של השיח הבין דתי היתה תלויה במידה רבה ביחסי הכוחות בין התרבויות . בתולדות האסלאם ניתן לזהות תהליך בן שלושה שלבים : ( א ) גיבוש האסלאם : פתיחות ורכישת היתרון התרבותי של האחר . באור זה יש לראות את המאמץ הכביר של תרגום לערבית של הספרות הפילוסופית במאה ה ; 9 ( ב ) שלב הבשלות : תחרות על שליטה תרבותית ופולמוס תאולוגי המתבצע בתנאים הוגנים יחסית ; ( ג ) שלב ההגמוניה : הכחשת האמונות הנוגדות והסתגרות תרבותית מתוך רגשי עליונות . לאחר השגות אלה - על מגבלות של סובלנות בתנאים של "בדיעבד" שבהם כתבו את ההוגים שחקרנו - נבחן את הסובלנות של העמדות שתיארנו . אביעזר רביצקי ציין שסובלנות היא מושג פרדוקסי , שכן היא נדרשת ומכוונת כלפי מה 27 שמוטב היה אילו עבר מן העולם . הסובלנות בנויה מצירוף של שתי גישות מנוגדות : מצד אחד , אנו מתנגדים לעמדה הנסבלת ודוחים אותה ; מצד אחר , אנו מאפשרים את קיומה . מדוע הוגה דעות ימי ביניימי , המאמין שהאמת מוכרת וניתנת להשגה רק בדרך מסורתית מסוימת , יסבול את קיומו של מה שראוי שלא יתקיים ? מדוע טוב בעבורו לשאת את הרע ? שהרי לדידו קיימת אמת אובייקטיבית ואין מקום לדעות משובשות שאינן תואמות לה . להפך , יש להילחם ולאבד את הדעות המשובשות הללו . אם מימוש הסובלנות בסביבה של אמת מוחלטת הוא בעייתי , משמע שלפלורליזם אין כלל מקום ביהדות . 26 ייתכן שלטריומפליזם הרעיוני היה תפקיד מכריע בתולדות האסלאם . הוא מנע ערנות להתעוררות התרבותית של המערב וגרם לבסוף לשקיעת התרבות הערבית . תיאור ההיסטוריה הרעיונית לפי מודל זה אינו נטול עמדה מוסרית ועולה ממנו ביקורת על ההסתגרות . . 27 אביעזר רביצקי , "בין פטרנליזם לפלורליזם , " חירות על הלוחות : קולות אחרים של המחשבה הדתית ( ספרית אפקים , ( תל אביב : עם עובד , תשנ"ט , עמ' . 120

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר