סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:296

ובמג'אלס אל כלאם ( אספות תאולוגיות ) במאה ה , 10 שם נפגשו חכמי דתות 23 שונות לדון בענייני דת . ידוע שגם רב סעדיה גאון השתתף במג'לס של הוזיר עלי אבן עיסא . 24 סובלנות בימי הביניים ? הדיון בקיומה של סובלנות אמתית בימי הביניים בתקופה הנדונה כאן ראוי לסיוג , שהרי שאלה היא מהם ערכה ותוקפה של סובלנות המאפיינת מיעוט בתנאי דיכוי . ברור שקבלת האחר בהיותו אחר נדרשת קודם כול מהאוכלוסייה השולטת ביחסה למיעוט הנשלט . סובלנותו של המיעוט לא תמיד נובעת מעמדה עקרונית של גדלות נפש ופתיחות , אלא מבטאת לרוב חולשה ורפיסות אינטלקטואלית . בתנאי תלות כלכלית וחברתית , קבוצת הרוב אינה נדרשת לקבוצת המיעוט להגדרת זהותה , ואילו בני קבוצת המיעוט נדרשים להגדיר את זהותם מתוך התייחסות לתרבות השלטת , ואף נוטים להפנים את הנחיתות שהרוב משדר אליהם . המיעוט מעוניין ואף מוכרח להכיר את תרבותה של האוכלוסייה הכללית הרבה יותר משזו מעוניינת וזקוקה להכיר את תרבותו של המיעוט . מתברר שבתחום התאולוגי כמו בתחום הכלכלי הפתיחות לדעות זרות אינה רווחת בתרבות השלטת אלא אצל בני המיעוט המבקשים לרכוש את המיומנויות של התרבות המצליחה כדי לשפר את מעמדם . New York and Colagne : Brill , 1996 , pp . 8-22 . סקירה של הסיבות להשפעה המכרעת של היהדות על האסלאם ראו . and Islam , Jerusalem and Johannesburg : Sachs , 1989 , pp . 81-86 Moshe Sharon , Judaism , Christianity , ראו גם דב מימון , "גבולות המפגש בין יהדות רבנית ומיסטיקה מוסלמית , חלק א , חוג חסידי מצרים והצופיות : רקע היסטורי ורעיוני , " אקדמות ז ( תשנ"ט , ( עמ' . 29-9 . 23 ראו מוחמר אל חמידי , גירות אל מלןתבס , מהדורת אל תנג'י , קהיר , 1952 עמ' . 102-101 . 24 ראו ינון ( פנטון , ( "יחסים בין יהודים למוסלמים לאור מסמכי הגניזה , " עמ' . 25 . 361 אם הדבר נכון ככלל ביחסי תרבויות , בימי הביניים , הוא בא לידי ביטוי בכמה הקשרים . נציין כאן במיוחד דבר שמוזכר לעתים נדירות . האסלאם הצטיין בשתי תקופות בשיח סובלני ובמדיניות מכבדת במיוחד לגבי בני דתות אחרות . התקופה הראשונה מזוהה עם תקופתו הראשונית ( עת שהה מוחמר בעיר אל מדינה , ( והתקופה השנייה היתה באזור אנדלוס המיתולוגי . מעניין לציין שבשתי התקופות האלה , חברי הקבוצה של מאמיני האסלאם היו מעטים בין רבים . בתקופה הראשונה , המאמינים היו חסרי כוח פוליטי וצבאי ממשי , ואילו בתקופה השנייה הם היו אמנם בעלי שלטון פוליטי אך רוב הנשלטים באזור אנדלוס היו נוצרים ויהודים . אם כן , המדיניות הסובלנית התאימה ליחסי הכוח בין הקבוצות השונות .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר