סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:295

לתיקון הגוף ולתיקון הנפש , לפי דעתו , קיום מצוות ה"הלכה" עולה על קיום מצוות הזריעה . בפירושו על הציווי האלוהי לאברהם לגרש את בנו ישמעאל מביתו , הוא כותב : ישמעאל לא ירש את השלמות עם יצחק שותפות גמורה והוא כך לפי שזרע ישמעאל לא נצטוו בתורה ואע"פ שהאמינו בה הרי הפרו אותה בטענת ביטולה והריקו אותה בטענת שינוייה והחלפתה ואע"פ שהאמינו באחדות הבורא לא היתה זו עם זרע יעקוב אלא בזמן החשכה [ הגלות . [ האם בעבור הראב"ם האסלאם - וליתר דיוק הצופיות שהיא הדרך האזוטרית של האסלאם - הוא דרך לגיטימית למוסלמי ? האם ראה באסלאם מסלול נוסף בעלייתו בהר ה ? ' כאמור , הראב"ם הכיר באמיתות חיפושם הרוחני של הצופים והודה ביתרונו של מסלולם בימיו . הוא סבר שפוטנציאלית הדרך היהודית אמורה להוביל לשלמות נעלה יותר , ורק במצב הגלותי בהווה " ) בזמן החשכה ( " עם ישראל נמצא במעין תרדמה רוחנית , ולכן יישומה בפועל של היהדות נחות מזה של הצופים . לפי הבנת הראב"ם , בפוטנציה , השלמות התיאורטית של היהדות עולה על השלמות התיאורטית של הצופיות , אך במצב הנוכחי , הוא הודה ביתרונם היחסי . הדבר בא לידי ביטוי בחיקוי התנהגותם אפילו בפרטים כמו לבוש : "אנו [ החסידים ] מעתיקים מהם [ מנזירי האסלאם ] ומחקים אותם בלבישת בגדים תחתונים נטולי שרוול וכדומה . " אך בכל זאת , וזוהי נקודה שיש להדגיש , הראב"ם טען שאמונותיהם המוסלמיות הספציפיות ( אמונתם במוחמד למשל ) משובשות ומיותרות . הוא האמין כי ליהדות עליונות תיאורטית בהשגת השלמות אך יתרון פרקטי לצופיות בנסיבות זמנו . במפגשו עם הצופים הוא למד מהם בצורה סלקטיבית למרות אי הסכמתו לחלקים נרחבים מאמונתם . 21 תופעה דומה , שהיקפה מצומצם יותר , התקיימה אצל המוסלמים בזמן גיבוש האסלאם כמה מאות שנים קודם לכן , ב"בית אל חכמה" בבגדאד במאה ה , 9 . 19 פירוש רבינו אברהם בן הרמב"ם על בראשית ושמות , בראשית כא , י , מהדורת אפרים ויזנברג , ירושלים תשי"ז , עמ' כו . 0 ; p . 145 ; vol . 2 , p . 266 Rosenblatt , The High Waysto Perfection of Abraham Maimonides , vol . 1 , . 20 פר המספיק לעוברי הי , עמ' קכה . . 21 לדיון מפורט על שאילתו של הראב"ם מהצופים ראו דב מימון , "גבולות המפגש בין יהדות רבנית ומיסטיקה מוסלמית , חלק ב : רבי אברהם בן הרמב"ם וחוג חסידי מצרים , " אקדמות , ( o"wn ) n עמ' . 72-43 . 22 על השפעות היהדות על האסלאם בתחילת דרכו ראו Judaism and the Hebrew Bible , from Ibn Rabban to Ibn Hazm , Leiden , Reception of Biblical Materials in Early Islam " , Muslim Writers on Camilla Adang , "The

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר