סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:294

צדיקי ישראל הראשונים שאיננו נהוג עכשיו בקרבנו או כמעט בטל מקרבנו - כי הרב מלביש לתלמידו את מעילו הבלה כשרוצה התלמיד להתחיל בדרך רבו ולהמשיך בה , וזאת לפי הכתוב : "ישא מדברתך" [ דברים לג . [ 3 17 הגיונו אמר לו שאם מקור ההשראה של המיסטיקה המוסלמית נמצא ביהדות , ומודל ההתקדשות הצופי הוא יישום נכון של רוח הנביאים והחסידים הראשונים , אזי אפשר להחזיר את התסיסה והחיות ליהדות על ידי שחזור המסורת היהודית המקורית והליכה בדרכה . יתרה מכך , אם גרעין האמת שבצופיות מקורו בתורת הנביאים , משמע שאפשר להציע ליהודים המתפתים לסגפנות המוסלמית פתרון חלופי נהדר : עזיבת החיקוי המדולל והמזויף וחזרה למקור נטול התוספות הפגאניות . ואכן , הראב"ם הנהיג הלכה ולמעשה בבתי כנסת של חסידיו פולחנים המזכירים מאוד רכיבים מן ההוויי המוסלמי : רחיצת רגליים , עמידת הציבור שורות שורות , כיוון ה"מזרח" גם בשעת ישיבה , עמידה על הרגליים מתוך יראת הרוממות בזמן ה"קדיש , " ישיבה על הברכיים במשך התפילות האחרות וביטול כרים וספסלים . הוא גם חידש פולחנים שהיו נוהגים בימי קדם ובוטלו בזמן חז"ל : השתחוויות , נפילה על הברכיים , פריסת הידיים , בכי פולחני , תפילות רשות , לילות שימורים , צומות , התבודדות , הצבעת ההתנהגות החסידית וכר . הראב"ם , בעקבות אביו , ראה במונותאיזם המוסלמי אמונה השווה לאמונת הייחוד היהודית . אצל אביו , כאמור , יתרון הדרך היהודית היה טמון בעליונות מערכת מצוותיה , והאסלאם - למרות היותו עולה בהרבה על הדתות האחרות - היה דת לא לגיטימית אפילו למוסלמים . אדם לא יהודי שרצה בדבקות בה' היה צריך לעסוק בפילוסופיה או לקיים את המצוות המותרות לו במסגרת היהדות . אצל הבן , גם המשמעת הדתית וחלק גדול מן העשייה הדתית הצופית קיבלו לגיטימציה . הראב"ם ראה כמובן ביהדות דת נעלה . אילו היה מאמין שהאסלאם היא הדרך הנעלה , כאדם המחויב לחיפוש האמת , היה מתאסלם כמו שעשו קומץ אינטלקטואלים יהודים אחרים . היהדות היתה בעיניו הדרך הנעלה לשלמות , אבל גם הצופיות יכולה להוביל לשלמות חלקית . אם נכון שבאמונת האסלאם אין פגם בדעות ואם נכון שהמשמעת הצופית אכן מובילה ; 266 Rosenblatt , The High Ways to Perfection of Abraham Maimonides , 2 , p . . 17 ספר המספיק לעוברי הי , שם , עמ' קכה . . 18 על שכיחות התופעה ועל ההשפעה של הרלטיביזם ביחס לכל הדתות על ההתאסלמות , ראו . Leiden : E . J . Brill , 1995 , pp . 179-197 Conference held by the Institute of Jewish Studies , University of London ) , Islam : Community , Society and Identity ( Proceedings of an International in the Early Middle Ages " , in Daniel Frank ( ed . ) , The Jewsof Medieval Sarah Stroumsa , "On Jewish Intellectuals Who Converted

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר