סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:293

מבלי לוותר על השכלתנות ועל דרך העבודה התבונית , שאפיינו את משנת אביו על הנבואה , הראב"ם היה משוכנע שהנבואה חייבת לכלול מסלול הכשרה הדרגתי . בתקופת הקדומה , כשרצו אנשים להשיג נבואה ודבקות , הם היו מצטרפים לחבורות של "בני הנביאים , " כמתואר במקומות שונים בתנ"ך , ועברו מסלול של התעלות רוחנית שנעשתה בקבוצות האלה . לדעת הראב"ם , פרטי המסורת מתקופת בית המקדש נשתכחו כליל , ובתקופתו , שקדמה להתפשטות הקבלה , לא היתה מוכרת מסורת סדורה של מסלול להשגת הנבואה . לפיכך החליט שעליו לנסות לשחזר מסלול דומה מתוך חקירה השוואתית של הרמזים המופיעים בפסוקי התנ"ך ובסיפורי החסידים הראשונים המוזכרים בספרות חז"ל . בעבודת השחזור הוא הבחין בדמיון רב , עד כדי זהות , בין הפולחנים המוזכרים במקורות היהודיים לבין מנהגי המיסטיקנים המוסלמים השכנים בני זמנו . גם בשעה שהתוודע לשלבים הראשונים של המסלול הצופי - מוסר גבוה , הסתפקות במועט , היטהרות , קבלת עול והתאיינות ( מלשון אין ) - הוא לא זיהה בהם מסרים הזרים למורשת ישראל אלא להפך . המיסטיקנים המוסלמים נראו בעיניו כמיישמים בפועל את הנחיותיה של המסורת האזוטרית הקדומה . לדעתו , חוקי הנזירים המוסלמים היו חלק מהתורה הקדומה שניתנה לאדם הראשון , נמסרה לאבות ומהם למשה רבנו והוא שלימד אותה לישראל כדי להשיג את 5 מדרגת הנבואה . ' לקורא שעלול להיות מופתע מתעוזתו , הוא כותב : אל תחשוב כי לא יאה להשוות את התנהגותם [ של הנביאים ] עם התנהגות הנזירים [ הצופים , [ שהרי הנזירים חיקו את הנביאים ועשו כמעשיהם ולא להפך ! ובהמשך הדברים : ואילו יודע אתה איך המנהג אצל נזירי האסלאם שנהוג אצלם בעוונות ישראל , מנהג . 15 באותה תקופה חסידי אשכנז וגם הנזירים הפרנסיסקנים טענו שהם מחזיקים במסורת אותנטית עתיקה , שנשתכחה . למעשה , גם בדורנו הפונדמטליסטים המוסלמים טוענים שהם הממשיכים האמתיים של המסורת הנאמנה של נביא האיסלאם . ככלל , לא רק ר' אברהם אלא התרבות המסורתית רובה ככולה מנסה לגשר על הפער בין הישן לחדש באמצעות מאמץ פרשני עקיב . ראו Leo Strauss , Spinoza ' s Critique . annihilation of the old but through its metamorphosis or reshaping " old but its deepening ; the new does not emerge through the rejection or Preface , p . 24 : "Within a living tradition , the new is not the opposite of the of Religion , trans . by E . M . Sinclair , New York : Schocken Books , 1965 , . New York and Baltimore 1927-1938 , p . 320 S . Rosenblatt , The High Ways to Perf ectionof Abraham Maimonides , 1 , . 16 הרב יוסף דורי תרגם את הכרך השני מתוך החלק הרביעי של החיבור ללא ההקדמה המדעית של רוזנבלט . ראו פרקי מוסר ומרות מהספר הגרול הנקרא ספר מספיק לעובדי הי , ירושלים : סלימאן בן דוד ששון , תשכ"ה , עמ' קמב .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר