סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:291

התרבותי היחסי הברור של העולם הערבי על העולם הנוצרי . ייתכן שבאירופה לא ראו היהודים באוכלוסייה השלטת שום עליונות תרבותית מלבד העליונות הכוחנית , ולכן הסביבה הנוצרית לא ערערה בעיניהם את המונופול של היהדות על הערכים ועל מעמדה כדת האמתית הבלעדית . אם כן נשאל : אם האסלאם הוא אמונה ללא דופי , מהו יתרון היהדות על האסלאם ? לפי הרמב"ם , היתרון הוא בפולחן . כדי להבין זאת יש להכיר את יחסו של "הנשר הגדול" לריטואל הדתי . מבחינתו , העבודה הדתית הנשגבה היא אינטלקטואלית . המטרה של הפולחן היא לחנך לחיים תבוניים ולהתבוננות . הפולחן הוא ויתור לאנושיות , מעין פשרה בין האידאל התבוני לצרכים האנושיים הפרימורדיאליים - פסיכולוגיים או חברתיים - בעבודה דתית . אם כן , יש לצמצם את הפולחן רק למצוות שהתקבלו בהתגלות . כל המוסיף פולחן מעבר למצוות שהתקבלו בהר סיני , גורע . לדעתו , אסור לבני נח לפתח דת ומערכת מצוות " . לפיכך העריץ הרמב"ם את הפילוסוף אריסטו ( הוא מכנה אותו "אריסטו האלוהי ( " שהשיג את הדעות הנכונות ולא קיים שום פולחן , שלא כמוסלמי המקיים פולחן מחודש שלא התקבל במתן תורה . הרמב"ם יכול להעריך את המוסלמים כבני דת עוינת , אלימה וחסרת מעצורים מוסריים , דת שמייסדה הוא דמות פגומה , דת הראויה לכל גינוי מוסרי ובנויה מתכנים רדודים ללא ערך של ממש , אך בעת ובעונה אחת להחיל עליהם פסיקה הרואה בהם מאמינים מייחדים . על כל פנים , אין לנו אלא להשתומם לנוכח גבורת רוחו של הרמב"ם , שלמרות ביקורתו החריפה על האומה האסלאמית בנושאים שונים , ואף על פי שהכיר את הסבל שסבלו בני עמו מידיה , היה יכול להפריד בין הרכיבים השונים ולהעריך את אמונותיה הערכה שקולה וחיובית . כפי שכתב לעובדיה הגר : "ולא מפני שהם משקרים עלינו ומכזבים [ ... ] נכזב 14 כך אנחנו עליהם ונאמר שהם עובדי עבודה זרה . " הרמב"ם הוא הראשון ביהדות שנתן לגיטימציה תאולוגית לאסלאם וראה בו שלב התקדמות רוחנית של האנושות . עד לר' מנחם המאירי שבפרובנס של המאה ה , 13 שהתייחס . 11 משנה חררה , הלכות שמיטה ויובל יג , יג . University Press , 1990 , pp . 30-31 Interaction between Judaism and Other Cultures , New York : Yeshiva Judaic Religion " , in Leo Landman ( ed . ) , Scholars and Scholarship : The Gerald J . Blidstein , "Maimonides and Me'iri on the Legitimacy of Non- . 12 . 13 ראו יעקב בלידשטיין , "מעמד האסלאם בהלכה המיימונית , " בתוך מנחם מאוטנר , אבי שגיא ורונן שמיר ( עורכים , ( רכ תרבותיות במרינה דמוקרטית ויהודית : 0 פר הזיכרון לאריאל רוזן-צבי , תל אביב : הוצאת רמות , אוניברסיטת תל אביב , תשנ"ח , עמ' . 14 . 476-465 תשובות הרמב"ם , מהדורת אברהם חיים פריימן , ירושלים : מקיצי נרדמים , התרצ"ד , סימן שסט .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר