סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:290

ללא ספק בעל חשיבות מכרעת , היה מצונזר ברוב ההוצאות ושוחזר מתוך כתב יד תימני : וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו , אינן אלא לישר דרך למלך המשיח . ולתקן העולם כולו לעבוד את ה' ביחד , שנאמר : כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד [ ... ] וכשיעמוד המלך המשיח באמת , ויצליח וירום וינשא , מיד הם כולם חוזרים ויודעים , ששקר נחלו 8 אבותיהם , ושנביאיהם ואבותיהם הטעום . הרמב"ם ראה אפוא בדתות המונותאיסטיות יישור דרך ראשוני האמור להקל על פעולתו של המשיח האמתי בסוף ההיסטוריה . המשיח יגלה להם את האמת המטוהרת מכל פסול והיא - כצפוי מפי הרמב"ם - המסר של הדת היהודית . דומה כי הרמב"ם לא השאיר סדק צר שדרכו עשויה להסתנן טענה הפוכה . היטיב לבטא זאת הרב יוסף קאפח : הרמב"ם ראה בהופעת האסלאם תופעה חיובית שמטרתה למגר או לצמצם את עבודת האלילים מחלקים גדולים של העולם [ ... ] מטרה אלהית זו , היינו מיגור עבודת אלילים , התגשמה לדעת הרמב"ם במלואה . 9 מעניין לעמוד על מניעיו של הרמב"ם מאחורי פסיקתו באשר למעמד האסלאם כאמונת הייחוד על רקע המטען הפסיכולוגי וההגותי של מהלך זה . מצד אחד , עלינו להסכים עם הרב קאפח כי האסלאם , בהפיצו את האמונה המונותאיסטית הטהורה , ממלא תפקיד אלוהי , ואין ליהודי אלא לברך על כך . מצד אחר , דווקא מאפיין דתי זה של האסלאם עשוי לעורר תחושה של אי נחת , שכן נוכחותה של אמונה מונותאיסטית נוספת נוגסת בייחודו של עם ישראל ומתחרה בו . הרמב"ם היה יכול להסתפק בפסיקה פרגמטית המתירה עסקים עם מוסלמים , בדומה לפסיקתם של חכמי אשכנז באותה העת . כפי שכבר טען יעקב כ"ץ , יהודי אירופה , כמו יהודי המזרח באותה עת , חיפשו ומצאו היתרים הלכתיים לאפשר עסקים עם הגויים תוך כדי ביטול פורמלי של הגדרתם כעובדי עבודה זרה , אך הדבר לא הביאם כלל לראות בנצרות אמונה מונותאיסטית טהורה . נראה כי עובדה זו קשורה לתפיסת העולם הייחודית של הרמב"ם , אולם אפשר שגם הבדלים משמעותיים המבחינים בין אירופה הנוצרית למזרח המוסלמי מילאו כאן תפקיד : היעדר פסלים ופולחניים פגאניים למחצה באסלאם והיתרון . 8 משנה תורה , הלכות מלכים יא , ז-ח . . 9 יוסף קאפח , "האסלאם והיחס למוסלמים במשנת הרמב"ם , " מחניים 1 ( תשנ"ב , ( עמ' . 10 . 16 יעקב כ"ץ , בי ; יד , ל 7 י 0 לגויים . יחס היהררים לשכניהם כימייהביניים וכתחילת הזמן החדש , ירושלים : מוסד ביאליק , תשכ"א .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר