סובייקטיביזם הלכתי ופלורליות רעיונית כבסיס לסובלנות

עמוד:283

הרבה "אמיתות" כלולות בקטע הנפלא הזה . אציין ארבע מהן : הראשונה - לכל פרט אמת משלו שהיא תוצר של גישתו והבחנתו השכלית האינדיבידואלית ; השנייה - אין הפרט יכול לטעון שדעתו מבטאת את " האמת" בה"א הידיעה ; השלישית - אדם יכול להבין את האמת של זולתו גם אם אין זו האמת שלו ; הרביעית - שלמותו של המחקר , היכולת "להקיף את האמת מכל צדדיה , " מושגת על ידי צירוף והשוואה בין דעות , השקפות , פרשנויות ונקודות מבט פרטיות שונות . הרב אליהו דסלר החשיב מאוד את ר' משה חיים לוצאטו , שספרו מסלת ישרים הוא אחד מספרי היסוד בתנועת המוסר . את רעיון האמת המורכבת הרבגונית ואת עקרון הפלורליות בפרשנות התורה פיתח רמת "ל בחיבור אחר , דרך עץ חיים , המשמש הקדמה לספר ההדרכה ללימוד הקבלה שכתב , קל"ח פתחי חכמה . התורה , לדעת רמח"ל , אוצרת בתוכה מכלול של תפיסות ומשמעויות שונות , לא רק בעיני הלומד והמתבונן , אלא מתוכה עצמה . הפרשנות המגוונת איננה אופציה חיצונית המולבשת על התורה על ידי לומדיה , אלא היא תכונתה המהותית הפנימית . הפלורליות הפרשנית מבחינתה של התורה כלולה בתוכה באופן אימננטי ומצויה בה גם ללא הפרשנים . רמח"ל מדמה את התורה לגחלים עמומות המתלהטות ומעלות שלהבת אש בתגובה לאדם הלומד ועוסק בה . גוון השלהבת העולה מן הגחלים מבטא בחינה אישית , פרטית , המתגלה לכל לומד באופן שונה . ריבוי הפנים , הפירושים וההבנות בתורה כלולים בתוכה בדומה לגוונים השונים הנראים בשלהבת המתלהטת : והנה בהיות השלהבת מתלהטת כבר אמרתי יש בה כמה גוונים מרוקמים וכן נמצא כמה עניינים גדולים הכלולים בשלהבת של האור הזה . אמנם עוד עניין אחר נמצא כי יש כמה פנים לתורה וכבר קבלו הקדמונים שכל שורש מנשמות ישראל יש כולם בתורה עד שיש שישים ריבוא פירושים לכל התורה מחולקים לשישים ריבוא נפשות של ישראל וזה נקרא שהתורה מתפוצצת לכמה ניצוצות , כי בתחילה מתלהטת ואז נראים בה כל האורות הראויים לעניין ההוא ואותם האורות מאירים בשישים ריבוא דרכים בשישים ריבוא של ישראל . ההבנה האינדיבידואלית של כל אחד מישראל את התורה איננה חיצונית לה , אלא כלולה בה . לומד התורה אינו מטיל את הבנתו עליה , אלא מגלה את עצמו , את פניו , את הגוון השייך לו בתוכה כתוצאה מן המאמץ העיוני שלו בלימודה . התורה כוללת בתוכה את כל הגוונים הרבים הללו , ולמעשה אין היא אלא מכלול אין סופי כמעט של כל פירושיה . מי שלומד לשייט באוקיינוס רב הזרמים שהוא עולם ההגות היהודית , יכול לאמץ לעצמו את אחת העמדות האלה : ( א ) עמדה הרואה בפלורליות ההגותית אסון . לעמדה זו מתלווה יכולת וירטואוזית לדחייה ובחנית של כל מה שאינו מתיישב עם "הדעה האמתית" כביכול ; ( ב ) עמדה סובלנית הרואה בכל הדעות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר