סובייקטיביזם הלכתי ופלורליות רעיונית כבסיס לסובלנות

עמוד:281

העמדת הפרט במרכז וההכרה בשונותו של כל אדם . ככל שהשיוך כללי יותר - קהילה ; עדה ; תנועה או זרם - כן יתקבלו פחות ייחודו ושונותו . התפיסה הרואה בהלכה חובה כללית אחידה עלולה להוביל לחוסר סובלנות כלפי החריג והשונה , לעומת זאת , פרדיגמה זו , שכיניתי אותה בשם סובייקטיביזם הלכתי - ההכרה שאכן כך פועלת ההלכה תוך כדי השתחררות מן הגישה האוניפורמית והקהילתית המקובלת או התמודדות עמה ( גישה הנעשית אפשרית גם בזכות תהליכים של הטרוגניות קהילתית ) - עשויה להוביל לגישה סובלנית יותר כלפי הזולת תוך כדי מתן לגיטימציה להתנהגות אחרת , התנהגות שונה של כל פרט ופרט . פרדיגמה של פלווליות ועיונית אולם הסובלנות כלפי הזולת איננה רק שאלה באשר לשוני בהתנהגותו הקשורה בהלכה וכנורמה אלא היא גם שאלה של התנגשות אמונות ודעות ומחלוקות על השקפות עולם . לכן יש להציע יחד עם הפרדיגמה ההלכתית את הפרדיגמה של הפלורליות הרעיונית או המחשבתית . אין כאן הצעה לעמדה פלורליסטית , משום שזו נדונה מראש לכישלון , שהרי בעלי ההשקפות המוניסטיות , והללו הם הרוב , לא יקבלו גישה זו . יש כאן הצעה לאמץ לצד אמונה והשקפת עולם פרטית כלשהי הכרה בפלורליות בעולם האמונות והדעות של המחשבה היהודית . כלומר ההכרה שפלורליות זו קיימת בפועל גם תוך אי הסכמה עם השקפות אחרות . זוהי פרדיגמה המצרפת לאמונה , להשקפה , לאידאולוגיה הפרטיקולרית את הידע הדרוש כדי להפנים את הפלורליות ההגותית . כאשר אני עומד מול עולמה של המחשבה היהודית לדורותיה , דומה בעיניי כאילו אני עומד לחופו של אוקיינוס ובו אין סוף זרמים . יש זרמים חמים ( כמו זרם הגולף ) ויש זרמים קרים ( כמו זרם פוקלנד ;( זרמים המפכים להם בנחת , לאטם , ואחרים שוצפים קוצפים ושוטפים כל אשר נקרה בדרכם . יש זרמים שכלתניים , המציגים השקפות עולם רציונליסטיות , דבר דבור על אופגיו ; יש זרמים רבים המדברים שפות אחרות , שפות המיסטיקה והקבלה , שאינן מצמצמות עצמן לערוץ התקשורת השכלתני , אלא עושות שימוש רחב במושגים מעולם הדמיון , התחושות והנפש ; יש זרמים בעולם המחשבה היהודית ( מעטים אמנם ) הדוגלים בהשקפה פלורליסטית במובן זה שהם מציעים השקפת עולם אך אינם טוענים לבלעדיותה ; יש זרמים המציגים השקפה מוניסטית : האמת באשר היא האמת י מן המוניסטים , יש כאלה שהאמת שלהם מבטלת את כל שאר האמיתות ורואה בהן מסכת שקרים ; ויש זרמים שהאמת שלהם ענקית בעיניהם וכוללת בתוכה את האמיתות כולן . הזרמים הרבים הללו אינם חלוקים ביניהם על מנהג זה או אחר ועל עניינים של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר