סובייקטיביזם הלכתי ופלורליות רעיונית כבסיס לסובלנות

עמוד:277

בזמן ובסביבה נתונים . ראינו אפוא ששני העקרונות הראשונים הקובעים את מעמד היחיד בהלכה - חלות החיוב ההלכתי והמציאות הפרטית - קשורים זה בזה . אך העיקרון של חלות החיוב ההלכתי עומד ומתקיים בפני עצמו , כאשר הוא מתייחס באופן מקדמי לסיווגן של הקבוצות השונות , ואילו העיקרון של המציאות הפרטית אינו יכול לעמוד ולהתקיים בפני עצמו . המציאות הפרטית באה לידי ביטוי הלכתי אך ורק תוך כדי חיבור לעיקרון של חלות החיוב ההלכתי , והיא נעשית משמעותית מבחינה הלכתית רק מתוך חיבור זה , כפי שנבהיר בסעיף הבא . תהליך הפסיקה תהליך הפסיקה הוא התהליך המביא להגדרת חלות החיוב ההלכתי בהקשר של מצווה מהתורה או דין מדברי חכמים על אדם מסוים במציאות נתונה ובזמן נתון . שני העקרונות הראשונים הם עקרונות מגדירים : תוך בחינתם יחד , הם מבהירים לנו מהי חובת היחיד בעיני ההלכה במציאותו הפרטית בזמן נתון . הפרט עצמו עדיין לא נכנס לתמונה אלא מצבו בלבד - נתוניו , שעל פיהם הופקה ההגדרה ההלכתית כתוצר של שני העקרונות . תהליך הפסיקה הוא הכלי העומד לרשות הפוסק כדי לקבוע את ההלכה על פי חלות החיוב ההלכתי במציאות הפרטית , בזמן נתון , וקביעה זו מעניקה משמעות הלכתית למציאות הפרטית . אלה הם העקרונות שמקורם חיצוני לפרט , אף על פי שהם מתייחסים אליו ומגדירים את חובתו . תהליך הפסיקה הוא אפוא תהליך המחבר בין המצווה או הדין לבין המציאות , והוא המעניק משמעות הלכתית למציאות הפרטית . חיבור זה איננו פשוט כלל ועיקר , משום שקיים הבדל מהותי עמוק בין שני מושאי החיבור . אנו מייחסים למצוות ולדינים תכונה של קיבעון , אי השתנות , בעוד שמהותה של המציאות היא שינוי תמידי . ניתן להדגים את הבעיה אם נמשיל את המצוות למסגרת של תמונה , מסגרת גדולה וקבועה , בעלת עיצוב וצבע מסוימים . את המסגרת הזאת אנו מייעדים לתמונה הנקראת מציאות , תמונה אחוזת תזזית שאין לה צורה , גודל וצבעים קבועים והיא משתנה בכל רגע נתון . כיצד נקבע את התמונה במסגרת ? זהו תפקידו של תהליך הפסיקה . תהליך המחייב את מפעילו , הפוסק , לדעת את המצווה על פרטיה ודקדוקיה ואת הפרשנות שהתייחסה אליה במהלך הדורות , ולהכיר על בוריה את המציאות במקרה הנדון . הכרת ההלכה שהיא ידיעה , והכרת המציאות שאף היא ידיעה , ואיחוד ההכרות האלה בתודעתו של הפוסק מולידים את פסק ההלכה . הכרת ההלכה כוללת לא רק את ידיעת המצוות והדינים לפרטיהם אלא גם את כללי הפסק שנועדו לסייע לפוסק

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר