סובייקטיביזם הלכתי ופלורליות רעיונית כבסיס לסובלנות

עמוד:274

הבנה במהות ההלכה ובאי הבחנה בין מקורות הלכתיים שונים לבין מה שרלבנטי ברמה המעשית לפסיקה ההלכתית עצמה . כאן אבקש להבהיר כי החיוב ההלכתי חל על כל פרט בנפרד . יתר על כן , החיוב ההלכתי איננו חובה כללית ואחידה אלא חובה המשתנה בכל רגע שמשתנה המציאות הפרטית שאדם מסוים נתון בה . עיקרון זה נכון לגבי כל מצווה ומצווה בנפרד החלה על פרט מסוים וגם לגבי מכלול המצוות החלות עליו . תהליך הפסיקה קובע את החיוב ההלכתי על כל פרט בהתאם למציאות הנתונה ומעמיד אותו מול המצווה . הבחירה החופשית היא תנאי לחלותו של החיוב ומאפשרת ליחיד להיענות לחובתו או לדחותה . חלות החיוב ההלכתי חלות החיוב ההלכתי היא קביעה הלכתית אשר לפיה מצווה מן המצוות או דין מן הדינים חלים על אדם מסוים או על קבוצה ומחייבים אותו או אותם בכללים ובפרטים של אותה מצווה או דין . העיקרון של חלות החיוב ההלכתי מתייחס למעמדו של הפרט בהלכה בשני הקשרים t ההקשר האפריורי , המגדיר באופן מקדמי על מי חל חיוב מסוים ועל מי אין הוא חל ; ההקשר המגדיר את החיוב בכל רגע נתון במציאות המשתנה . נעסוק תחילה בחלות החיוב ההלכתי בהקשר המקדמי . בחלות החיוב ההלכתי במציאות המשתנה אעסוק לאחר שאבהיר את הקשר בין ההלכה לבין המציאות הפרטית , וביתר הרחבה כשאתאר ואסביר את תהליך הפסיקה . ההלכה קבעה באופן מקדמי הבחנות וחלוקות על אודות חלויות חיוב הלכתיות , השונות זו מזו באופן קטגוריאלי.- בין גויים החייבים בשבע מצוות בני נח בלבד לבין יהודים החייבים בתרי"ג מצוות , בין נשים לגברים , בין כוהנים ללוויים וישראל , בין בני קבוצות גיל שונות ( תינוק , קטן בגיל חינוך , סמוך לאיש , בר מצווה , בחור , זקן ובו . ( ' חלוקות כאלה יוצרות תתי קבוצות רבות בעלות סיווגים מגוונים אפריורי מבחינת חלות החיוב ההלכתי . הנובע מכך הוא שהתורה לא החילה את מצוותיה באופן שווה על כל אדם ומלכתחילה אין לראות בתרי"ג מצוות התורה חיוב אחיד לכול . מי שמקבל על עצמו עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות , מקבל על עצמו כמובן את התורה בכללותה , בשלמותה . הוא נתפס בעיני עצמו כמי שמקיים או לכל הפחות שואף לקיים תרי"ג מצוות . המושג "תרי"ג מצוות" מבחינתו של כל 1 אדם איננו מניין המצוות אלא כל אותן המצוות החלות עליו . נובע מכך . 1 מקורו של המושג תרי"ג ( 613 ) הוא מאוחר ומופיע לראשונה בדרשתו של ר' שמלאי , דרשן ארץ ישראלי מן המאה ה 3 לספירה ( בבלי , מכות כד ע"א . ( קביעת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר