לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:271

בקיום קהילות יריבות כאלה , לא בחסד כי אם בזכות האתגר ההלכתי שהן 57 מעמידות ליריביהן . מעבר לסובלנות : תרבות המחלוקת וחברה פתוחה - שאלות פתוחות כאמור , העדות הטקסטואלית בספרות חז"ל לקיומה של גישה אנטי מסורתנית להתפתחות ההלכה היא רבה ומגוונת . אך דומני כי די במעט שהבאתי כדי להשתכנע בכך . אני מקווה גם שדי במה שהראיתי כדי להתרשם שיש בה אלמנטים חשובים הדרושים לשם התמודדות קונסטרוקטיבית עם בעיית הריבונות . יש בה בראש ובראשונה יסוד איתן של ענווה אינטלקטואלית ודתית ביחס למערכת הנורמות ההלכתית שממנה משתלשלים שני הרכיבים המרכזיים הדרושים לפתרון מתקבל על הדעת של בעיית הריבונות : יחס פלורליסטי של ממש כלפי מי שאורחות חייו נתפסים כמנוגדים להשקפתך ההלכתית , והכרה של ממש בסמכות בעלי ההלכה לשנות הלכה פסוקה בשעת הצורך . הרכיב הראשון חיוני לשם הענקת ערך , אפילו ערך דתי , לנטילת ריבונות ולקבלת אחריות שלטונית למסגרת מדינית רב תרבותית המקיימת באורח אקטיבי קהילות שאורחות חייהן מנוגדים להלכה . הרכיב השני חיוני לשם שינוי ההלכות הנוגעות למידת האחריות שיכול ריבון דתי לגלות לשלומן , רווחתן רשגשוגן של קהילות כאלה . עם זאת , צריך להיות ברור לגמרי שלפנינו עבודה רבה מאוד . אין בדברים שנטענו במאמר זה דבר שהוא מובן מאליו . יהיו מי שיחלקו מרה על עצם העמדת בעיית הריבונות . הגישה הפופריאנית שהוצעה כמסגרת עקרונית לפתרונה נתונה אף היא במחלוקת קשה . ואין צורך לומר שגם על הקריאה המוצעת בחומר התלמודי יש ויהיו רבים שיחלקו . אך גם ביחס לאלה ששוכנעו בקיומה ובדחיפותה של בעיית הריבונות , בהולמות של הפתרון הפופריאני , ובנכונות הזיהוי של אופציה אנטי מסורתנית בכתבי חז"ל , אין העניין פשוט . 57 חיזוק נוסף לקריאה זו ימצא הקורא בהקשר הרחב יותר של סוגיית ה"אלו ואלו" בעירובין . שכן היא מובאת בסופו של הדיון במגרעותיה של השיטה שבה על החכם המתפלמס כביכול בינו לבין עצמו מעלה בדעתו את טיעוני הנגד לעמדתו שלו . רבי מאיר היה נוהג כך , ולמרות גדולתו לא נקבעה הלכה כמותו מפני שתלמידיו לא יכלו לדעת מתי טיעוניו מבטאים את דעתו , ומתי הוא טוען לשיטתם של יריבים תיאורטיים . כך גם מסופר על התלמיד הוותיק ביבנה שהשכיל בכושר פלפולו לטהר את השרץ בק"נ טעמים . או אז מובא המאמר על מחלוקת הבתים שהוראתו ברורה עתה . מוטב לאדם להתרכז בעמדתו במלוא הרצינות , ולסובב עצמו במי שחלוקים עליו באורח אותנטי ורציני , מאשר לנסות לפתח ולסגל לבדו עמדה אירונית ופולמוסית כלפי עמדותיו שלו .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר