לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:262

מורידות לגבי מידת מחויבותו להלכה . אף על פי שבביתו פנימה לא יקיים המסורתן דיון לגופה של הלכה פסוקה , אין זה מונע ממנו להתפלמס עם אחרים , ואף להצטיין בכך . אולם לעולם אין הוא מתפלמס כדי ללמוד ולהשתכנע בטעות . שאלות לגופה של הלכה מפנה המסורתן רק ליריביו . בהיעדר הליך מחייב לשינוי הלכה קיימת או לביטולה , מצומצם שיקול הדעת של בעלי הסמכות ההלכתית ללקונות הלכתיות , קרי לשאלות הלכתיות חדשות שאינן מטופלות בפסיקה . למרות שמרנותו ( ורבים סבורים כך ) אין למסורתן הכרח להניח שהמסורת ההלכתית שבידיו טובה לכל עת . אין הוא מוציא מכלל אפשרות שייווצרו מצבים אשר רבותיו לא שיערום , ולגביהם יצטרך להכריע בעצמו . הדבר היחיד העשוי להביך קהילה מסורתנית ולחולל בה משבר של ממש הוא מצב שיימצאו בידה מסורות הלכתיות סותרות . מבלי יכולת לדון ולדחות מסורת הלכתית המוחזקת מהימנה , נדונה קהילה כזאת לפיצול או לשיתוק . קל להבין מדוע רואה המסורתן בשלילה גמורה את תופעת המחלוקת ביחס להלכה הקיימת ומתייחס אליה כאל קלקול . בעבורו , המצב הרצוי הוא אחדות דעים הלכתית . כך , הוא סבור , היו פני הדברים מלכתחילה לפני שהמחלוקת קלקלה אותם . בכל אלה יוצרת עמדת האנטי מסורתן תמונת ראי כמעט מושלמת . מחויבותו להלכות שבידו נעוצה בהכרעה לקבלן . יש לו על כן עניין מרכזי בטעמה של הלכה , שכן אימוצה תלוי בכך . ביקורתו של האנטי מסורתן אינה שמורה לזולת . גם כשהוא נחרץ בטיעוניו ובוטח בעמדתו , לעולם יקנן בו ספק עצמי . כשם שהוא מניח כי רעיו וקודמיו היו עלולים לשגות , ודאי ביחס לנסיבות שלא שיערום , כך הוא מודע למגבלותיו הוא . אשר על כן נכונותו להתדיין ולהתפלמס עם בני פלוגתא נובעת מהרבה יותר מרצון לשכנע , להפגין עליונות או ללמוד כיצד להשיב לאפיקורס . בעבור מי שסבור באמת ובתמים שאולי הוא טועה , ההתפלמסות עם יריבים מיועדת בראש ובראשונה לשם חשיפת עמדתו שלו לביקורת רחבה ככל האפשר . לכן , שלא כמו עמיתו המסורתן , אין הוא נכנס לפולמוס לשם התנצחות בעלמא , אלא כדי ללמוד משגיאות , בראש ובראשונה משגיאותיו שלו . האנטי מסורתן רואה ערך של ממש בריבוי דעות . וחשוב יותר , לכשישתכנע בתקפותו של טיעון הנטען נגד אחת ההלכות המסורות לו , לא יהסס לחזור בו ולשנות מטעמו . סימנו המובהק של מתפלמס אנטי מסורתני הוא נכונות אמתית לסגת מעמדות שהחזיק בהן בלחץ טיעוני מבקריו - דבר שהמסורתן לעולם מנוע מלעשות . כפי שראינו , ריבוי מסורות הלכתיות אותנטיות הוא בעיה של ממש בעבור המסורתן . בעבור האנטי מסורתן , לעומת זאת , חילוקי דעות כאלה אינם בעיה כלל ועיקר . המצב היחיד העלול לגרום לאנטי מסורתן אי נוחות מסוימת הוא היפוכו הגמור של זה הנחשב למצב משברי מבחינתו של המסורתן . האחרון נקלע למצב משברי כאשר הוא ניצב לפני ריבוי מסורות , ואילו הראשון יחוש כי

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר