לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:249

הלכתיות אין ההלכה מרשה יותר מאשר העלמת עין סבילה ממעשה החטא , ולכל היותר היחלצות אקטיבית לצרכיו האלמנטריים של האדם החוטא באשר הוא אדם ( קוברים מתיהם עם מתי ישראל וכר , ( אך לא באשר הוא חוטא ( אין ההלכה מורה , ואף אינה מתירה כלל , למשל , לבנות להם בתי תפילה , עם בתי תפילה של ישראל ) - הרי שפתוחות לנאמניה שלוש אפשרויות יסוד . אפשרות אחת היא לוותר על הריבונות . בתנאים הנוכחיים , אומרים רבים בעולם החרדי , אין ליהדות כל יומרה לשלוט במי שאינם מעוניינים לקבל את מרותה ואת תכתיביה . בעיניהם אין לריבונות כשהיא לעצמה כל ערך דתי בזמן הזה , זולת השאיפה לעצמאות מרבית ברמת ניהול הקהילה . ומכיוון שאין ביכולתה של קהילה בודדת , גדולה ככל שתהיה , לספק לעצמה את כל צרכיה , הרי שוויתור על הריבונות פירושו העדפת המצב הגלותי של השתלבות הקהילה במסגרת מדינית רב קהילתית רחבה יותר , אשר בכל הקשור לניהולה ולאופן שקהילותיה האחרות מנהלות את חייהן ( ובכלל זה קהילות יהודיות אחרות ) אין לקהילה הדתית כל עניין . דומה כי יותר מאשר התירוץ ה"רשמי" של הפרת שלוש השבועות , מצויה היתה ביסוד ההתנגדות החרדית הרחבה לציונות רתיעה מעצם קבלת האחריות לרווחתם ולשגשוגם של מי שדרכם נתפסה בעיניהם חוטאת וסוטה . רתיעה זו באה לידי ביטוי עד היום בהימנעות העקרונית של נציגי המפלגות החרדיות להתמנות לתפקידי שרים . חוגים מיליטנטיים יותר בציבור החרדי עדיין רואים עצמם "גולים בידי ישראל , " ובדומה לקהילות החרדיות הלא ישראליות מפגינים חוסר עניין כלשהו בנעשה מחוץ לגבולות קהילתם , ובלבד שיובטח להם חופש דתי ותרבותי מלא . לעומתם הולך וגדל הציבור החרדי בארץ הנוטל חלק בשיח הציבורי הישראלי ומגדיל את מעורבותו בחיים הפוליטיים הישראליים . שלא כמו הקהילות החרדיות האנטי ישראלירת והלא ישראליות , מגלה רוב הציבור החרדי הישראלי . 25 מסקנה דומה ראו אבי שגיא , "דת יהודית : סובלנות ואפשרות הפלורליזם , " עיון מז ( תשנ"ה , ( עמ' . 200-175 המאמר הנוכחי חב חוב גדול לעבודתו החלוצית של שגיא באפיון וניתוח דרכי ההתייחסות הלא אלימות בין יחידים וחברות ויישומן הן לתרבות המחלוקת ההלכתית הן למתחים המצויים בחברה הישראלית . ראו עוד מפרי עטו : אלו ואלו : משמעותו של השיח ההלכתי : עיון בספרות ישראל , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , , 1996 עמ' ; 197-190 "על מתחים בין דתיים וחילוניים : בין שיח זכויות לשיח זהות , " בתוך נחם אילן ( עורך , ( עין טובה : דו שיח ופולמוס בתרבות ישראל , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , תשנ"ט , עמ' ; 430-408 "החברה והמשפט בישראל . בין שיח זכויות לשיח זהות , " מחקרי משפט טז ( 1 > ( תשס"א , ( עמ' ; 54-37 אתגר השיבה אל המסורת , ירושלים , רמת גן ותל אביב : מכון שלום הרטמן , הפקולטה למשפטים , אוניברסיטת בר אילן , הקיבוץ המאוחד , , 2003 עמ' Religious Pluralism Assessed" , Sophia 38 ( 2 ) ( 1999 ) , ; 362-301 . pp . 93-115 Avi Sagie ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר