לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:244

המדינות הדמוקרטיות , שמדינת ישראל נמנית עמה , אין חירות גמורה לאף מדינה לנהוג באזרחיה כראות עיניה . לפי טענה זו , אין יד ישראל תקיפה משום 14 שבעולם המערבי אזרחי המדינה אינם מעניקים סמכות כזאת לנבחריהם ויש הטוענים שאמנם בארץ יד ישראל תקיפה , אך אין היא תקיפה בכל מקום אחר שיהודים חיים בו . אשר על כן , יש לדוגמה לחלל שבת לשם הצלת חיי מי שאינם יהודים מפחד תגובה אנטי יהודית בחו"ל . לעומתם יש הגורסים שהמהלך כולו אינו רלבנטי עוד לזמן הזה משום שהוא מכוון לעובדי עבודה זרה ממש . ומכיוון שלדעת מקצת הפוסקים אפילו הנצרות אינה נחשבת לעבודה זרה - עמדה שהרמב"ם לא קיבל - אין ללמוד את היחס ל"גויי זמנינו" מפסיקה זו של הרמב"ם . וכך פוסק הרב חיים דוד הלוי : כיון שאין לגויי נכר בזמנינו דין עע"ז [ עובדי עבודה זרה , [ לכן , גם אילו היתה יד ישראל תקיפה במובן ההלכתי והמעשי של אותם הימים , לא היינו חייבים בשום פנים לנהוג בגויי זמנינו כדין עע"ז . ולכן , כל מכלול היחסים שבין ישראל לנכרים , הן בארץ והן בחו"ל [ ... ] אין שום צורך לשמור על יחסים אלה "מפני דרכי שלום" בלבד , אלא משום שלפי ההגדרה ההלכתית אין הם יותר עע"ז , ולכן , פרנסתם , בקורי חוליהם , קבורת מתיהם [ ... ] ניתן להיעשות מתוך חובה אנושים מוסרית , ולא משום "דרכי שלום" דווקא . למסקנה דומה הגיע הרב איסר יהודה אונטרמן ז"ל במאמרו הידוע על דרכי שלום אך תוך כדי ביצוע מהלך המבקש , בניגוד למהלך של הרב הלוי , להרחיב . 14 ראו למשל הרב חיים דוד הלוי , עשה לך רב , עמ' ט , תל אביב : הוצאת המחבר , תשמ"ט , עמ' סג . . 15 אפשרות כזאת מעלה הרב יהודה גרשוני במאמרו "המיעוטים וזכויותיהם במדינת ישראל לאור ההלכה , " עמ' . 16 . 192 הלוי , עשה לך רב , עמ' עב-עג . כדי שמהלך כזה יוכל להיחשב לעולה בקנה אחד עם פסיקת הרמב"ם , יש לזהות בין נוכרי ישראלי שאינו עובד עבודה זרה ובין גר תושב , דהיינו לזהות בין הימנעות מעבודה זרה ובין קבלת שבע מצוות בני נח , שהיא אמת המידה החיובית של הרמב"ם לנוכרים נתינים שיש לנהוג כלפיהם בסובלנות . זיהוי כזה , אין צורך לומר , אינו מובן מאליו כלל ועיקר . ראשית , אין די בכך , לפי הרמב"ם , שנוכרי מקבל על עצמו את המגבלות המוטלות על בני נח על פי "הכרעת השכל . " על הנוכרי לעבור תהליך רשמי של המרת דת לפני שלושה דיינים שיש בה הכרה מוכרזת באלוהי ישראל . ולכן , אם יד ישראל אכן נחשבת לתקיפה בזמן הזה , אף על פי ש"גויי זמנינו , " אינם עובדי עבודה זרה ומקיימים כל שבע מצוות בני נח , לא יוכלו להיחשב לגרים תושבים לפי הרמב"ם . שנית , כפי שכבר הערתי , גם אם "גויי זמנינו" עומדים בקריטריונים של גרים תושבים , מעמד זה , לדעת הרמב"ם , אינו נוהג בזמן שאין היובל נוהג . ועל כך שכיום אין היובל נוהג אין חולקים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר