לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:241

העניין המרכזי העומד על הפרק בדיונים אלה הוא מידת יכולתה או אי יכולתה של היהדות האורתודוקסית להצמיח מתוך עולמה הדתי יחס סובלני כלפי מי שאורח חייהם נראה בעיניה חטא וסטייה . לכל הדעות זוהי שאלה נכבדה , בהיותה עומדת ביסוד יכולתה של קהילה הנאמנה להלכה לחיות בשלום לצד קהילות שאינן נאמנות לה . אין ספק שבמבט "מלמטה , " מנקודת הראות של קהילת מיעוט החברה במסגרת מדינית רחבה יותר , המדינה הליברלית הרב תרבותית היא צורת השלטון הנוחה ביותר לקהילה דתית , שכן , היא מבטיחה לקהילה זו את המרחב החוקתי והתרבותי הדרוש לה כדי לנהל את חייה כראות 7 עיניה . אך לחירות דתית תרבותית מעין זו יש מחיר בדמות האפשרות הסבירה מאוד שהשלטון יתייחס באותו רוחב לב חוקתי ותרבותי לקהילות שאורח חייהן נוגד לחלוטין את רוח ההלכה . בסיטואציות אלה הקהילה הדתית אינה נדרשת לשנות את יחסה העקרוני למה שמוחזק בעיניה התנהגות בלתי תקינה . חטא יוסיף להיחשב לחטא , כפירה תוסיף להיחשב לכפירה , והפרת נורמה להפרת נורמה . מה שמאפשרת לה המערכת ההלכתית במקרים כאלה הוא להעלים עין מחטא , כפירה וסטייה מנורמה , ולהניח לזולת לנפשו אף על פי שהתנהגותו נחשבת להפרה בוטה של צו התורה . העניין מתאפשר בזכותם של עקרונות מטא הלכתיים , דוגמת "מפני דרכי שלום" ו"משום איבה , " אשר כוחם יפה לדחות חובות דתיות מסוימות ולהוריד סטנדרטים של תגובה ונוקשות דתית 8 בשם עיקרון גבוה יותר . . 7 צוהר רב ערך לדיון העכשווי המרתק בזכות כל אדם לתרבותו שלו , ליחסה של הפילוסופיה הליברלית לחירותן של קהילות להתנהל באורח לא ליברלי , ולהשלכותיו על המציאות הישראלית , ראו מנחם מאוטנר , אבי שגיא ורונן שמיר ( עורכים , ( רביתרבותיות במרינה דמוקרטית ויהודית : 50 ר הזיכרון לאריאל רוךך צבי " 7 ל , תל אביב : רמות , אוניברסיטת תל אביב , תשנ"ח . . 8 הנכונות לחרוק שיניים ולהניח לקהילות המעוניינות בכך לנהל ברשות השלטון אורח חיים שהוא מנוגד בתכלית לנורמה ההלכתית אינה מחייבת אי נקיטת עמדה ציבורית בעניין . הדמוקרטיות המערביות מעודדות יחידים ונציגי קהילות להשמיע את קולם בעניינים עקרוניים , ולנצל את דרכי השכנוע וההפגנה המקובלות כדי להשפיע על דעת הקהל ועל המחוקק . אך בעניין זה - אף על פי שבנושאים רבים הנתונים במחלוקת ציבורית בעולם המערבי ( כגון נישואים חד מיניים , הפלות והמתוח חסד ) יש לה עמדות ברורות למדי - כמעט שאין נשמע קולה של היהדות הדתית מחוץ לישראל . על אדישותה של יהדות התפוצות הדתית כלפי ההכרעות האתיות של מי שאינם נמנים עם חבריה ראו reprinted as "Diversity , Tolerance , and Sovereignty " , in Michael Walzer Modern World , Princeton : Princeton University Press , 2003 , pp . 195-218 ; and the One : Religious and Secular Perspectives on Ethical Pluralism in the Perspective " , in Richard Madsen and Tracy B . Strong ( eds . ) , The Many Diversity , Tolerance , and the Problem of Sovereignty : A Jewish Menachem Fisch , "Ethical

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר