סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:234

שהיתה בעבר פסולה . אך האם מנטליות פלורליסטית עומדת אי פעם מול התביעה המוסרית שמציבה הסובלנות ? התביעה המוסרית של הסובלנות היא רכיב הסבל , המשא והסבלנות - קשר שהקונוטציות הלשוניות שלו ממחישות אותו באנגלית ובעברית כאחד . זוהי שאלה חשובה בהקשר של היהדות , משום שהמסורת היהודית נוטה להדגיש לא את המחווה ה"הרואית" של חיים עם רעיונות או מעשים שהם דוחים או שגויים , אלא דווקא את ערכו הפנימי של המגוון האנושי כחלק מן התוכנית האלוהית , הערך הפנימי של קולקטיבים אחרים ההופכים חברה לציביליזציה ומכוננים סדר חברתי צודק , והערך הפנימי של המשגות מרובות , אפילו מתנגשות , של האמת . האם נוצרים מתח , כאב או תביעה מוסרית אם המסורת סובלת למעשה רק את מה שהיא מוצאת בו ערך או אמת פנימיים כלשהם ? תשובה אחת היא שלא קל לשמר את נקודת המבט הפלורליסטית עצמה ושהיא עשויה להיות כרוכה במחוות "הרואיות" וכואבות כמעט באותה מידה . למשל , חיים לצד טעות או רוע . זוהי הודאה של האדם בכך שהדעה או העמדה שלו הן חלקיות , ובכל זאת הוא נקרא לפעול , לקבל החלטות , להתמיד בדרך חיים , ולהודות בלגיטימיות החלקית של דעות אחרות , מתנגשות , אשר לשיטתו אין להן קיום . המתח נובע מכך שדעות אחרות או אורחות חיים אחרים , לגיטימיים , עשויים לאיים על בחירתו ועל החלטתו של האדם עצמו . הפרט צריך להשלים עם קיומו של פרט אחר - למעשה , הוא חייב לקיים שיג ושיח עם האחר - בדיוק משום שיש היבט של אמת בעמדתו . ועם זאת , להשלים עם קיומו של האחר , להשאירו באופק שלך ; דבר הגורם אי נוחות וקושי לאדם כלפי עמדתו שלו . לכן כאבו של הפלורליסט דומה לזה של הסובלן . למעשה , אפשר לטעון שרק במסגרת פרספקטיבה פלורליסטית יכולה הסובלנות להיעשות יציבה ואפשרית . זאת משום שאם אדם שותף לעמדתו של האחר , אין צורך בסובלנות , ואם אדם אינו יכול אפילו לראות את הלגיטימיות החלקית שלה , אין לו אלא לגנותה . נקודה זו בולטת בדיונים המתקיימים בזמן האחרון על ההסדרים הפוליטיים הנובעים מעמדה של רב תרבותיות . הרב תרבותיות היא דרישה נורמטיבית להעריך אמונות וצורות חיים תרבותיות מגוונות שאינן עולות בקנה אחד עם אלה שלך , ולהוציא את ההכרה הזאת אל כיכר העיר . הקונפליקט שמחולל פלורליזם כזה בחברה פוליטית אחת נובע מן התביעה המתמדת לבחון מחדש האם ציות לדעות ולמסורות שלך הוא דבר נכון . מכיוון שהרב תרבותיות מפריעה להבחנה בין הציבורי לפרטי , המהווה חלק מן הליברליזם , ניסיונות Joseph Raz , "Multiculturalism " , Ration Juris 11 ( 1998 ) , pp . 193-205 . 35 Glenn , Legal Traditionsof the World . 34

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר