סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:230

ג הערכה אינסטינקטיבית למגוון ולפלורליזם ניתן לראות גם במישור האפיסטמולוגי של המסורת . מגוון , סתירות ופלורליזם הם חלק מן ההבנה של ההלכה את תהליך התהוותה , מתוך מודעות עצמית . אדם סליגמן קרא לנו גם לבחון את השאלה המאתגרת , האם מסורות של דת התגלותית ניחנות ביכולת לפתח אפיסטמולוגיה של סובלנות המבוססת על ספקנות כלפי טענותיהן לאמת ועם זאת להוסיף ולהאמין באמת שירדה מן השמים . הפלורליזם האינטלקטואלי של המחשבה התלמודית מוכר היטב , ובכלל זה החיוב שהיא מוצאת בדעות מרובות וסותרות על ההלכה , כל אחת כ"דברי אלוהים , " כל אחת בעלת ערך פנימי משלה . המסורת ההלכתית קובעת שכל הדעות הנטענות לשם שמים , מתוך חיפוש לגיטימי אחר החוק האלוהי , יש בהן צד של אמת . דעת מיעוט צריכה להיות מתועדת , לפי אחת הדעות , משום שבית דין מאוחר עשוי לקיים את הדעה הזאת ולפסוק הלכה כמוה ( משנה , עדויות א ה . ( יש אפוא תביעה ברורה להודות בלגיטימיות החלקית של דעתו של יריב למרות המתח שהדבר יוצר . פוסק הלכה חייב לחיות לא רק את האמת החלקית של יריבו אלא גם את האפשרות שהדעה שלו עצמו שגויה . מהו מושג האמת הפועל כאן וכיצד ניתן לסבול את המתח הנוצר מחמת דעות מרובות , מתנגשות , על ההלכה , שלכל אחת מהן יש היבט של אמת ? סיבות אחדות שהמסורת מונה מקבילות לדגש של הסובלן הליברלי על שוק פתוח של רעיונות : מגוון של דעות מאיר את החיפוש אחר האמת , מחדד את הדיון ומבהיר את הדעה הנכונה . אולם סיבות אחרות מקורן בספק באשר לאפשרות קיומה של ודאות אנושית , הנובע מטבעה של ההתגלות עצמה או מגבולות השגתו של האדם . התלמוד , בקטע אחד , מתאר את ההתגלות עצמה כסדרה של אפשרויות החלטה , המספקת בסיס שווה לאיסור ולהיתר ( ירושלמי , סנהדרין ד , ב . ( ריבוי וניגוד הם אפוא תכונות של ההתגלות האלוהית עצמה . לפי דעה זו , הדרך הטובה ביותר לתפוס את מאפייניו המהותיים של עניין משפטי היא להרהר בה בשעה בשלילתו . הדעה המיסטית על ההתגלות כתהליך המורכב מקטעים מדגישה גם היא כי כל דעה פרטנית משקפת הבנה חלקית של האמת האלוהית . . 28 p . 19 Seligman , "The Problem of Religious Toleration , Introductory Remarks " , . 27 דיון מקיף יותר בתכונה זו של המחשבה היהודית ראו . pp . 813-894 Contemporary American Legal Theory " , Harvard Law Review 106 ( 1993 ) , Pursuit of the Counter-Text : The Turn to the Jewish Legal Model in Suzanne Last stone . "in

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר