סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:228

המאה האחרונה , אולם יש רמזים שגישתו חוזרת בהדרגה אל המסורת ופותחת דיון בשאלה האם הדפוסים התלמודיים של אפליה שיפוטית אינם ישימים במערכות משפטיות וחברתיות שניכר בהן , על סמך תצפיות אמפיריות , שהן רואות את עצמן מוגבלות על ידי שלטון החוק . לא די למנות את אסטרטגיות הסובלנות שבתוך המסורת היהודית ; חשוב גם לחקור את השאלה אילו דפוסי מחשבה או התנסויות היסטוריות היו עשויים לתרום להתרחקות ממודל של יהדות המניח כי קיימות קבוצה נבחרת מזה ותהום מוסרית מזה . אנסח השערות לגבי שלושה דפוסי חשיבה כאלה . ראשית , הנטייה להניח כי קיימות קטגוריות ביניים בין יהדות לפגאניות משקפת צורת חשיבה שייחס פטריק גלן לאחרונה לכל המסורות המשפטיות המורכבות : החתירה להיגיון רב ערכי לעומת היגיון דו ערכי " . מחשיבה דו ערכית משתמעים גבולות ברורים בין מושגים נבדלים ונפרדים והיא מונעת התמזגות של תחומים , לאחר שנוצרו גבולות ביניהם . לעומת זאת , חשיבה רב ערכית , כפי שצפה פירס , ( Pierce ) מכירה בתחום הביניים שבין אמת לכזב , תחום שבעבר היה פסול . בעקבות מידע נוסף , תחום הביניים מסתמן כתחום הנשאר מחוץ למשחק כאשר משרטטים את הגבולות בחופזה . היגיון רב ערכי הוא מדויק ופרטיקולרי במיוחד . הוא פלפלני ונוקדני בטיבו ( זו צורת ההנמקה התלמודית העיקרית ) בהתעקשותו המתודולוגית על פרטים , על סיוג ועל הגבלה . על כן מסורות משפטיות פלפלניות מורכבות הן בעלות פוטנציאל להרבות קטגוריות ולהכיר בחברות חלקית בכמה קבוצות בעת ובעונה אחת . שנית , החוויה הרבנית של חיים תחת צורות אחרות של ממשל הובילה בימי הביניים לדעה , המודגשת בתקופה המודרנית , שההלכה בצורתה הגלותית אינה חובקת כול או מספקת את כל הצרכים . בראש ובראשונה יש למצוא מקום כלשהו למערכות ממשל אחרות כדי להכשיר ציות של יהודים לשלטון זר ולחוקים זרים . יתר על כן , המחשבה היהודית של ימי הביניים באשר להבדלים בין חוקי התורה לצורות הממשל המקובלות הובילה אל הדעה שלהלכה בצורתה האידאלית יש יתרונות וחולשות , פערים וחסרים , והחסר הבולט ביותר שלה הוא אי קביעת כללים לסדר חברתי , לתפקודו של מוסד המלוכה המקראי . ההלכה החלה לראות את עצמה תלויה במערכות אחרות , כגון מערכות ממשל לא יהודיות , כדי שהללו ישלימו אותה . מערכות כאלה מספקות מנגנונים של סדר , כמו מערכת ראליסטית של שיפוט הכוללת ענישה ואכיפה פלילית , שההלכה בצורתה האידאלית חסרה אותה . ההלכה נאלצה להעניק גושפנקה . 24 University Press , 2000 , pp . 323-329 H . Patrick Glenn , Legal Traditions of the World , New York : Oxford . 23 דיון מלא יותר בנושא זה ראו . 1197-1212 Last Stone , "Sinaitic and Noa hide Law " , pp .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר