סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:224

אידאל זה שוררת במין האנושי הרמוניה , דוגמת זו שחזו הנביאים כמטרת אחרית הימים . אלא שהאנושות לא נועדה להתקיים תחת סדר אנושי אוניברסלי , ואף לא באחווה וחברה אחת , כדברי לוק . הלקח ממגדל בבל הוא שסדר אנושי אוניברסלי הוא מסוכן בכוח . במקום זאת , האנושות מחולקת לציבורים ייחודיים , אשר לכל אחד מהם לשונו וחוקיו . הבחירה המקראית בעם ישראל במעמד הר סיני יוצרת חלוקה מידית בתוך האנושות בין ישראל לבין שאר אומות העולם . הקהילה או האומה "ישראל" מתהווה באמצעות הברית , החוזה ההיסטורי שנערך בין האל לעם ישראל בהר סיני , הקובע את התורה כמערכת החוקים של בני ישראל . האקסיומה היסודית של היהדות היא שהתורה היא ירושתו הייחודית של עם ישראל , ומצוותיה מחייבות את היהודים בלבד . לאור הפרטיקולריזם של היהדות , אין מנוס מלשאול על תפקידם של ציבורים אחרים בתוכנית האלוהית ועל יחסה של היהדות כלפיהם . בסיפור המקראי , המסורת המונותאיסטית של היהדות ניצבת כניגוד לעבודת האלילים הפגאנית , המלווה בשחיתות מוסרית . תיאורטית , עבודת האלילים היא בלתי נסבלת וחובה להכחידה מארץ ישראל . לפיכך עבודת האלילים מסמנת את גבולותיו של עקרון הסובלנות הקבוצתית . הדיון הקדום בתלמוד על המחויבויות שיש ליהודים כלפי הלא יהודים שהם חיים עמם מתבסס על ההנחה שלא יהודים הם עובדי אלילים פגאניים , ומערים מכשולים בפני כל התקשרות עמם . התלמוד גם מרשה יחס מפלה בעליל כלפי לא יהודים , המשקף את הניכור ההדדי השורר ביניהם . אם קיימת אמת הבאה לידי ביטוי רק בקהילה אחת , ובכל הקהילות האחרות שוררים כזב גמור ושחיתות מוסרית , ניתן לשקול סובלנות שבסיסה פרגמטי , כגון פחד או פשרה הובסיאנית , אך לא עקרוני . למרות זאת פיתחה המסורת הרבנית שתי אסטרטגיות הלכתיות שונות להתגברות על הפיתוי שמזמן הפרטיקולריזם , כלומר לראות את העולם כמורכב מקהילה של נבחרים שהאמת עמה , ומכל האחרים , שהם בגדר עובדי אלילים , ששחיתותם הדתית והמוסרית בלתי נסבלת . האסטרטגיה הראשונה היא לקבוע אל מול המצווה להכרית או להסתלק מכל קשר עם הבלתי נסבלים , עובדי האלילים , את המצווה לרדוף שלום חברתי ולנהוג בדרכי שלום ( בבלי , גיטין סא ע"א . ( בהסתמכה על המודל המקראי של מחויבות להפגין סולידריות חברתית לגר הקרוב , הדר באותה ארץ , התלוי חומרית ופוליטית בבני ישראל ( למשל , ויקרא יט ; 34-33 דברים י , ( 19-17 החילה המסורת הרבנית את עקרון רדיפת דרכי שלום על בניית היחסים עם השכנים עובדי האלילים בגלות . חובה לעשות University Press , 1967 , p . 401 ( ed . ) , Locke ' s Two Treatises of Government , Cambridge : Cambridge John Locke , "The Second Treatise of Civil Government " , in Peter Laslett . 12

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר