סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:223

חברתה כטועה . את ההתמקדות שלי מעצב ההקשר המסוים שאני פועלת בו : ארצות הברית . משום כך אני מעוניינת פחות בשאלה התיאורטית כיצד מדינה יהודית , המאורגנת לפי עקרונות דתיים , עשויה לתבנת יחסים סובלניים בין אורחיה , בעיקר היהודים , ויש לי עניין במנגנונים ההלכתיים המאפשרים אינטראקציה משפטית וחברתית חיובית בין קבוצות שונות בחברה מעורבת . אדון בשלושה מאפיינים של היהדות התומכים בפלורליזם ובקבלת המגוונות , שכל אחד מהם מופיע בסביבות חברתיות שונות : ראשית , המבנה הפנימי של היהדות - הגבלתו ללאום אחד - שהוביל לייחוס ערך חיובי לתפקידם של ציבורים אחרים בתוכנית האלוהית ; שנית , מסורת הפלורליזם האינטלקטואלי בקהילה ההלכתית הנורמטיבית , הניזונה מגישתה הספקנית כלפי טענות לידיעת האמת ; שלישית , התייחסותה של המסורת אל הסובלנות לא כאל עיקרון פוליטי מופשט אלא כאל מפגש עם בני אדם שיש להבינם במלוא מורכבותם ולאור נסיבותיהם השונות . אני מדגישה כי אלה הן נטיות בתוך המסורת , אפשרויות בכוח שטרם פותחו די צורכן לפי שעה , ואף יש לעומתן טענות מתחרות . אולם משימתנו כאן היא לקרוא את המסורת ב"אורה הטוב ביותר . " אחרי שאתאר את התכונות האלה , אפנה אל לב הסוגיה המתודולוגית : האם הפלורליזם הוא מקבילה ראויה לסובלנות הליברלית או אפילו עדיפה ממנה ? לניסיונות למצוא זיקה בין פוטנציאל לסובלנות לבין המבנה המהותי של מסורת דתית יש היסטוריה ארוכה . מוכר העימות שהציג דייוויד יום בין מונותאיזם לפוליתאיזם . המונותאיזם , בשל מסירותו לאובייקט פולחני יחיד , מבקש להמשיג אמת אחת ויחידה , שהוא כופה על כולם . הפוליתאיזם , לעומת זאת , משליך את המגוון והשוני שברגשות , במטרות ובחוויות של האדם על הסדר האלוהי . משום כך , כותב יום , הפוליתאיסטים הם פלורליסטים ובשל כך פתוחים יותר לדעות שונות מאשר המונותאיסטים " . ניתן אפוא לראות את הסובלנות הליברלית כאמצעי מתקן להלך הרוח הדתי האוניברסליסטי של הנצרות , קרי הטענה שהכול צריכים להיות מחויבים למסורת אחת ויחידה . אולם המסורות המונותאיסטיות , אפילו הנורמטיביות שבהן , שונות באופן שהן טוענות לאוניברסליות . הטענה של היהדות לאוניברסליות כלואה בתחום צר במיוחד בשל מבנה של הדת היהודית המוגבלת לעם אחד . הסיפור המקראי על בריאת האדם בצלם אלוהים מבטא אידאל מוסרי . על פי University Press , 1957 , pp . 48-51 David Hume , The Natural History of Religion , Stanford : Stanford . 11

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר